scalarer med kardinaltetror, 350L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SebbeS
    • October 2017
    • 32

    scalarer med kardinaltetror, 350L

    Hej,
    Jag har ett 350 Liter akvarium med i nuvarande läge 40 st kardinaltetror, 5 Bolivianska fjärilsciklider och 10 pansarmalar. Jag har länge funderat på vad för fisk jag ska skaffa mer? Och nu har jag en fråga, Skulle jag kunna skaffa scalarer? Små förstås, jag kommer ju skaffa små ungdjur som får växa till sig i mitt akvarium så man får se en hel process!

    Det ända som stoppar mig är att, jag vet ju inte om scalarerna kommer bli aggresiva mot mina kardinaltetror när de blir större. Men såklart kommer mina kardinaltetror bli större men det finns ju fortfarande en risk.

    Om jag nu skaffar scalarer till detta akvarium så hur många tycker ni jag ska skaffa, jag vet ju att de är en stimfisk men jag vill ju inte överbefolka mitt akvarium!

    Mvh Sebastian
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Scalarer med kardinaltetror brukar sluta med feta scalarer..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av SebbeS
      Om jag nu skaffar scalarer till detta akvarium så hur många tycker ni jag ska skaffa, jag vet ju att de är en stimfisk men jag vill ju inte överbefolka mitt akvarium!

      Mvh Sebastian
      Överbefolkat blir det knappast för med tiden kommer ju de 40 kardinaltetrorna att försvinna

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Det värsta är ju att skalarerna retas, genom att till slut lämna en eller två kardinaltetror kvar, så man frestas köpa nya...

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #5
          Jag går i liknande funderingar, fast med andra småfiskar än just kardinaler. Vissa får det att funka, så omöjligt är det uppenbarligen inte, men förmodligen är det ren tur det beror på. Tänker att om jag satsar på scalarer så märker jag väl om de så småningom börjar jaga de mindre fiskarna, och då får jag bestämma mig för vilka jag vill behålla. Inte svårare än så.
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • SebbeS
            • October 2017
            • 32

            #6
            Vad för andra fiskar skulle ni kunna rekommendera? Helst en fisk som är snäll mot de mindre fiskarna och blir lite större men inte så stor att jag måste uppgradera akvariet

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Min erfarenhet av skalarer tillsammans med kardinal-, neon-, svart neon, citron-, rödmunstetror och kanske nån mer art, är den att skalarerna tar sig ett nattmål besående av liten tetra. Någon sade att skalarernas hugginstingt triggades av de självlysnade fiskarna, säkert inte osant, men de käkar även icke lysande småfisk. Jag har dagtid aldrig sett skalarer äta småfisk, men funnit att stimmet decimerats när ljuset tänds på förmiddagen.

              Jag förseslår däremot att skalarerna kan få flytta ihop med kongotetror, eller andra liknande litet större tetror, sorgmantel och dolkstygn vet jag också funkar, men sorgmantel tycker jag inte är så snygga. Jag har haft skalarer tillsammans med kilfläcksrasboror, eventuellt försvann några av dom också, men inte alla,
              Stor och liten bilbuksfisk funkade hemma hos mig tillsammans med både skalarer och diskus, så det kan vara ett alternativ, men se till att ha täta täckglas!

              Dolkstygnstetror är tydligen sällsynta nu, sägs det...?

              Kommentar

              • SebbeS
                • October 2017
                • 32

                #8
                Tack för era förslag men, jag har införskaffat 4 st hantelciklider eftersom de funkar bra med de fiskar jag har och de verkade vara väldigt fina.

                Kommentar

                Arbetssätt...