Hjälp, hur får jag mina zebraciklider att sluta reproducera sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Hjälp, hur får jag mina zebraciklider att sluta reproducera sig?

    Jag var nere hos Janne och Lisbeth på Storkgatan och köpte två par av den sydamerikanska zebracilkiden för "ett tag sedan".
    Båda paren släpptes ned i ett LLI 540. Genast så jagade de upp alla andra fiskarna i ena hörnet bakom doppvärmaren och slangarna till pumpen.
    Gruset grävdes upp och alla växterna ligger och flyter i ytan, kabomborna slets sönder och fragment av dessa flyter fritt i vattnet.

    Det ena paret hade lagt och befruktat rommen redan i påsen innan jag kom hem. Jag lyckades dessvärre inte rädda den rommen.
    Men det gjorde ingenting, det leks friskt, och nativiteten och produktionen är häpnadsväckade.
    Jag har nu burit hinkvis ned zebraciklidyngel till alla stadens zoobutiker, till Herkules, Nyassa, Storken, Backa zoo, Zoobutiken på Ringön intill Blå Stärnan, Zoobutiken på Vårväderstorget, Amazon zoo i Mölndal, Zoobutiken på Vasagatan och den vid Korsvägen. Ja även till den snälle farbrorn på Norra Gubberogatan, han med alla ungfödarna. Ja tanten på Gibraltargatan har också köpt zebraciklider av mig.

    Men kan ni tänka er, nu vill dom inte ha fler, de säger att marknaden är mättad, alla hemodlare tycks ha massvis med zebrayngel i sina odlings- och uppväxtkar. Även GAFs odlingsrum i den gamla Underåsskolan nere i Gåda är fullproppad med zebraciklider i alla olika storlekar.
    En farbror jag känner är nationalekonom och nån slags professor på handelshögskolan, han påstår att jag äventyrar rikets ekonomi och kan starta en inflation om jag fortsätter att odla zebraciklider, men så farligt kan det väl ändå inte vara?

    Hjälp, vad kall jag göra? Finns det preventivmedel till ciklider? Och i så fall var köper man sådana?
    Senast redigerad av Björn J.; 23 November 2017, 20:39.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2880

    #2
    Janne & Lisbeth? Måste väl var minst ett par-tre år sedan? Finns det zoobutik vid Blå Stjärnan, Vasagatan, Norra Gubberogatan (som säljer akvariefisk), Korsvägen? Tvekar även om zooaffären på Gibraltargatan finns kvar? Butiken på Vårväderstorget hade varit intressant att höra om. För övrigt är det ofta samma historia med sebraciklider, blå ciklid mfl. Börjar dom leka tar det aldrig slut..

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Janne & Lisbeth? Måste väl var minst ett par-tre år sedan? Finns det zoobutik vid Blå Stjärnan, Vasagatan, Norra Gubberogatan (som säljer akvariefisk), Korsvägen? Tvekar även om zooaffären på Gibraltargatan finns kvar? Butiken på Vårväderstorget hade varit intressant att höra om. För övrigt är det ofta samma historia med sebraciklider, blå ciklid mfl. Börjar dom leka tar det aldrig slut..
      Alltså Janne och Lisbeths butik på Storkgatan, inte på Ånäsvägen...
      Jag skrev ju att det var "ett tag sedan".
      Att påstå att zoo-butiker var lika vältaliga som dagens pizzerior är att överdriva, men det fanns en zoo-butik i varje stadsdel, minst.
      Ja det fanns en zoo-butik på Selama Lagerlöfs torg också, en kille som kallades "Pudeln" förestod den. På Arvid Lindmansgatan i Slätta damm på Hisingen fanns det en affär, mest hamstrar och undulater, men en och annan platy också, även i Kvillebäcken låg det en zoobutik, men inte på Herkulesgatan, då, minnns den litet dåligt. Ja och på "Stor Epa" som senare blev Bra och ännu senare B&W, alltså på,Backaplan, men undrar om den inte finns kvar? Obs Bäckebol hade väl också en zoobutik, men den kanske också finns kvar? Och på Hornhaus? De där stora tyska byggvaruhusen finns ju överallt, liksom Claes och Company.
      Även Björcksgatan i Kålltorp hade en zoo-butik, och på parallellgatan Solrosgatan låg det en till. I Tommys lokaler på Kaggeledstorget sådes det cyklar och mopeder. På Frölunda torg fanns det en. Och delar Vasa zoos inredning köpte jag när dom lade ner.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2880

        #4
        Jo, för ca. 40 år sen fanns det gott om zooaffärer. Högsbo zoo var stor på akvariefisk. Zoo-huset på Linnegatan var också stora. På Basungatan och Opaltorget låg det också zoobutiker. Men som sagt dom flesta butiker är mer än "ett tag sedan". Vi pratar decennier sen t.ex. Vasa zoo och zooaffären vid Kvillebäcken (Tunnbindaregatan) m.fl. fanns. Även affären vid Backaplan är borta.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13117

          #5
          blir lite snurrig av alla exempel på nedlagda butiker... har det alltså givits bort fisk till butiker som lagts ned för decennier sedan?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2880

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            blir lite snurrig av alla exempel på nedlagda butiker... har det alltså givits bort fisk till butiker som lagts ned för decennier sedan?
            Precis, jag försöker också förstå ifall det är en berättelse från förr i tiden.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper

              Precis, jag försöker också förstå ifall det är en berättelse från förr i tiden.
              Jasså, förstod ni inte detta!?
              Detta var i mitten av 1970-talet. Jag hade snickrat ihop en låda av plywood som var isolerad med cellplast, som jag hade på pakethållaren på mopeden.
              Men denna moped åkte jag runt i stan och "gjorde affärer"... Det hände väl att jag tog spårvagnen också.
              Hemma hade jag alldeles för många akvarium där det odlades en massa vanliga fiskar, samt då zebraciklider (jag accepterar inte den nya stavningen med s, det ser fånigt ut!). Det hade väl börjat bra med palettciklider, och blåciklider, sedan dessa "zebror". I det vattnet vi då hade i vattenkranarna lekte de flesta fiskarna. Jag gav inte bort mina yngel, utan fick väl några kronor stycket, det var alltid noga med kvitto, och egentligen skulle man vara 18 år fyllda för att få sälja fisk. Men oftast blev det bytesaffärer, byte till något annat lekpar, eller ett knippe kabombor eller vattenpest eller till en liten burk flingfoder. Iallafall inga affärer man blev rik på, i bästa fall gick det inte med förlust.
              En dag fick jag ned mig ett lekpar av jätteskora skalarer hem från Vasa zoo, dessa lekte och höll mig med skalarer under några år, mot slutet blev ynglen av sämre kvalitet, men när föräldrarfiskarna slutade producera hade jag fött upp nya bra föräldrar och korsat in från en annan linje. Den dagen jag tvingades bära gröna kläder och släpa på en urfånig k-pist, kunde jag inte fortsätta med odlandet. Ett akvarum hade dessutom gått sönder och fyllt golvet med vatten, det fanns en golvbrunn men den var dull av skit och svalde dåligt. Morsan var inte alls glad. Jag hade då även odlat vandrande pinnar, någon större art som var mer "vandrande grenar" som hade rymt och käkat upp husets alla krukväxter, och förstört några fina orkidier, så efter värnplikten blev jag väl mer eller mindre utslängd hemifrån.

              Men det företogs även en äventyrlig resa med två kompisar, utomlands, på moped, för att importera fiskar och reptiler, ja "importera" var väl inte rätt ord, "smuggla" var väl närmast verkligheten. Och "utomlands"... Det var med Stenabåten Fredrikshamn... Men så kunde vi inte prata jylländska. Visste inte vad zoobutik kunde heta på danska. Men i utkanten av stan, i ett industriområde fann vi en ljusskylt på en fasad med en blå elefantnosdisk på. Där måste det ju vara, vi parkerade mopparna och klev in i butiken, det var en grossistfirma, dom sålde dammsugare, Nilfisk... Det blev fler resor, men då efter en bättre resarch.

              Men vi fann en traditionell zoobutik inne i Fredrikshavn någonstans, vid en gågata tror jag det var, och köpte lite olika dvärgciklider, några orangea platy och vattensködpaddor. Alla överlede färden över Kattegatt, vi hade luftat förpackningarna bågra gånger, danskarna hade förpackningar som liknade 2-liters mjölkförpackningar att leverera fisk i, konstigt, för vi hade ju inte köpt någa tetror, i tetrapack...
              Passerade tullen utan problem, vi visste ju inte ens om att det inte var lagligt att ta in levende djur på detta sätt, ens då.


              Ungeför vid denna tid kom det fiskar från Tanganika- och Malavisjöarna. Väldig färgranna och intressanta ciklider, genast framstod fiskar från Sydamerika och Asien som förlegade och omoderna. Jag hade aldrig några av dessa afrikanska ciklider, utan höll kvar vid ciklider och andra fiskar från Sydamerika och betraktades av akvariekompisarna som en bakåtsträvare. Jag var den främste bakåtsträvaren...!

              Många år senare var jag dock med i ett projekt där vi räddade en hotad ciklidart från Viktoriasjön, en art som Nilabboren i stort sett hade utrotat, men det är en annan historia.

              Jo under värnplikten kom jag i kontakt med en annan fisk, sikh, som man fångar med kast-spö.
              Senast redigerad av Björn J.; 25 November 2017, 12:26.

              Kommentar

              Arbetssätt...