Kan en påfågelciklid bo i samma akvarium som Guldfiskar/slöjskjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SebbeS
    • October 2017
    • 32

    Kan en påfågelciklid bo i samma akvarium som Guldfiskar/slöjskjärtar?

    Hej,
    Jag har en fråga och det är, Kan man ha en papegojciklid med ett par guldfiskar i ett 250 liters akvarium? Isåfall släng in en kommentar om du har några funderingar eller tips.
    Senast redigerad av SebbeS; 22 November 2017, 15:54. Anledning: skrev fel
  • SebbeS
    • October 2017
    • 32

    #2
    OBS** Papegoj cikliden är liten, 5-8 cm

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad menar du påfågelciklid eller papegojciklid?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Inte påfågelscikliden i alla fall...

        Papegojciklider KANSKE går, men både den och guldfisken - som jag tror den är släkt med - blir rejält stora...

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Ursprungligen postat av Lilla Damen
          Inte påfågelscikliden i alla fall...

          Papegojciklider KANSKE går, men både den och guldfisken - som jag tror den är släkt med - blir rejält stora...
          Guldfiskar är släkt med rudor och karpar.

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #6
            Tekniskt sett är ju alla fiskar släkt med varandra, och med oss för den delen. Oavsett - både guldfiskar, papegoj- och påfågelciklider blir alldeles för stora att hålla flera stycken i ett 250-liters. Så ja det går väl, förmodligen, men inte hur länge som helst.
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • SebbeS
              • October 2017
              • 32

              #7
              Naturligtvis vet jag att de kommer växa ur akvariet, och att jag kommer behöva uppgradera. Men just nu är fiskarna små och det var därför jag undrare. PS det är en papegojciklid
              Senast redigerad av SebbeS; 22 November 2017, 15:54. Anledning: Skrev fel

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av hivemindhermit
                Tekniskt sett är ju alla fiskar släkt med varandra, och med oss för den delen. Oavsett - både guldfiskar, papegoj- och påfågelciklider blir alldeles för stora att hålla flera stycken i ett 250-liters. Så ja det går väl, förmodligen, men inte hur länge som helst.
                Jag vet inte det... jo det blir trångbott.
                Men guldfisken är ju en kallvattenfisk, gillar inte det litet varmare vattnet som cikliderna skall ha och vice versa.
                Jag har hjälpt en kompis som bor "litet längre" norrut, i W-län, som har en trädgårdsdamm med traditionella guldfiskar, dammen bottenfryser om vintern. Dessa guldfiskar övervintrar i ett ouppvärmt akvarium i garaget där inomhustempen sällan går över 17-18 grader höst och vinter.
                Men jag tycker mig se allt för ofta att man håller mer eller mindre vanskapta guldfiskar i tropiska akvarium, inte sällan i offentlig miljö i sådan där förskräckliga uthyrningsakvarum. Såg ett häromdagen på ett äldreboende, med guldfiskar, regnbågsfiskar, hantelciklid (tror jag) platy samt korallskelett och plastväxter. Fattades bara en dansk ubåt...

                Kommentar

                Arbetssätt...