Eldbukspar med yngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika vdB
    • April 2013
    • 28

    Eldbukspar med yngel!?

    Nu har mitt par eldbuksciklider yngel igen! Det är 3:e gången sen de flyttade till 375 l hos mig. Jättekul men de två första gångerna har de inte lyckats freda ynglen från övrigt sällskap (regnbågsfiskar och corydoras). Vid lek nr 2 tror jag tom att jag såg att de upp ungarna själva (iaf de sista)!

    Följer nu med spänning deras arbete och beteende. Idag såg jag till min förvåning att föräldrarna antigen bråkade eller flirtade - vet inte vilket. Hannen fäller ut gällocken och honan "attackerar" honom runt/på munnen med sin mun. Han har fått lite märken i skinnet av det. Ibland simmar de runt samtidigt så det ser ut som det är på skoj. Hannen stannar i alla fall kvar - blir inte bortskrämd. Sen går det en stund när de är "sams" och hjälps åt att vakta flocken innan de "bråkar" en liten stund igen!

    Tidigare har nog de flesta yngel blivit uppätna vid matningen då det utbryter kaos och föräldrarna försöker hinna äta (och missar att vakta...)

    Vad säger ni som har följt dessa fiskar tidigare? Berätta gärna om era erfarenheter och om ni har några tips!


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ibland verkar det inom ciklidpar uppstå meningsskiljaktigheter, och styrkedemonstrationer. Det kan vara ett sätt att testa varandras styrka, för att avgöra om de duger som partners, men kanske även ett tecken på att de inte drar riktigt jämnt, och inte kommer överens om vem som ska göra vad, som t.ex att stanna och vakta ynglen vid matningarna, och då brukar nog lekarna sällan lyckas.

    Men med lite tid och tålamod kan det kanske bli bättre. Har de bara lekt några gånger kan det ta några försök innan de får kläm på det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Annika vdB
      • April 2013
      • 28

      #3
      Tack för ditt svar.

      Idag finns inga yngel kvar tyvärr men paret fortsätter att vara intresserade av varandra på det konstiga sättet fast med lite mer action. Honan simmar fram till hannen - fäller ut gällocken - han svarar, och plötsligt jagas hon tills akvariet tar slut/eller en plats där hannen inte kan ta sig in!

      Jag ska passa på att plantera om lite (=gräva igen deras gamla grop) och försöka ställa lite rötter på ett sätt som tilltalar dem till nästa gång de vill bygga grotta. Tacksam för tips vad de helst vill ha: rötter som tak eller ngn artificiellt tillverkad grotta? Helst skulle det väl vara i ena änden på de 150 cm som finns så det blir lättare för dem att freda ynglen när de är vid grottan. 1a gången drog de runt i hela akvariet med de ganska unga ynglen och det var stressigt för alla inblandade. De blev av med många då.

      En annan sak jag tänkt på med rödbuksynglen är att jag inte sett dem leta efter mat. Jag har följt Zagica- och palettyngel under uppväxt och de letar och "betar" där de simmar fram men det har jag inte sett hos rödbukarna?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Eldbukar är inte grottlekare, utan brukar väl föredra att lägga äggen öppet, på t.ex en sten eller rot, eller kanske inuti t.ex en terrakottakruka som man har lagt på sidan, men de kan nog lika gärna leka utanpå den. Naturliga grottor av stenar eller rötter är väl snyggare, men tror inte fiskarna bryr sig så mycket.

        Nej, vissa ciklidyngel verkar mer substratorienterade så att säga, de går och betar mer på olika underlag (som t.ex sajica och paletter, som du nämner), där det i ett kar som har varit i gång ett tag brukar finnas en del ätbart. Hos en del arter, som t.ex zebraciklid, hjälper föräldrarna dessutom till att leta mat åt ynglen, genom att virvla upp bottensanden. Yngel av så'na arter brukar vara lättare att föda upp, än de som mer verkar vänta på att nå't ska simma förbi nosen på dem. Det brukar nog inte finnas så mycket av den varan i akvarier, och då blir det viktigare med stödmatning, med t.ex artemia, för att ynglen ska klara sig.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...