Skalarer eller glöm min dröm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    Skalarer eller glöm min dröm?

    Jag är på väg att starta om ett 180 liters akvarium då jag var oerfaren när jag inredde och tog hand om det tidigare. Många dog och jag vill starta om med lite äldre händer.
    Jag har nyss blivit ''kär'' i skalarer och vill jättegärna ha dem. Men problemet är att det saknas ju 20 liter i mitt akvarium. Jag har ett Juwel Vision 180l med välvd ruta. Detta är ett väldigt högt akvarium med sina 57 cm till ytan. Det är också 91 cm långt. Jag har mycket växter och rötter som jag ska skapa in i akvariet. Jag ska ha en stor yta för frisimmning också. Jag tänkte bara ha skalarer, ancistrus och cherry räkor i akvariet. Skulle detta fungera, eller ska jag bara glömma min dröm om skalarer?
    Om det skulle fungera, ge mig gärna så mycket information som möjligt om skalarer. Jag har förstått att det inte är för svårt att få ägg. Men när de kläcks, behöver man flytta över dem till en breeder box eller kan de klara sig i akvariet?

    Tack på förhand! /David

    Ps. Jag har läst zoopets info så ni behöver inte länka den
    Senast redigerad av Dadosuseri123; 12 June 2017, 09:44.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Pterophyllum leopoldi (dvärgscalare) kan kanske vara något? Blir enligt artbeskrivningen bara cirka 12 cm så ett par sådana kan nog fungera. Räkorna riskerar dock att bli uppätna.

    Kommentar

    • Dadosuseri123
      • September 2015
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av Tyko
      Pterophyllum leopoldi (dvärgscalare) kan kanske vara något? Blir enligt artbeskrivningen bara cirka 12 cm så ett par sådana kan nog fungera. Räkorna riskerar dock att bli uppätna.
      Det skulle nog vara något! Men problemet blir bara att hitta några. De verkar inte så vanliga vad jag förstått.
      Senast redigerad av Dadosuseri123; 12 June 2017, 11:08.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Nej inget man ser i butikerna precis, men det kan hända att de går att beställa från vissa affärer.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Lyckades du hitta några leopoldi?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Min erfarenhet av Pterophyllum leopoldi är att det är vanliga sclarer som av någon anledning vuxit långsamt, och så småningom blivit rätt stora, även zoohandkaren kände sig lurad av uppfödaren nånstans borta i Asien.
            Ja det var väldigt längesedan jag såg sådana i någon zoobutik. Om de nu var äkta... Men det skall man väl kunna se på ränderna?

            Som exempel så här innan jul, inköptes för en del år sedan vietnamesiska dvägsvin, dom grisarna var i 100kg klassen redan efter några år, undrar hur stora grisarna egentligen blir i Vietnam, kände mig iallafall grundlurad den gången också. Om nu den parallellhistorien satte knorr på diskussionen.

            Kommentar

            Arbetssätt...