Borelli som adopterar yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Borelli som adopterar yngel

    Hej,
    min son har två Borellihonor och en hane i ett akvarium. De har haft yngel flera gånger men varje gång har den ena ätit upp den andras yngel (eller om hanen också käkat).
    Nyligen lade de rom med några dagars mellanrum. Den som fick frisimmande yngel först blev av med dem ganska snart. Några dagar efter så kom den andra honan ut med en stor kull yngel. Nu står de sida vid sida med ca hälften av ynglena var. Riktigt koolt.

    Det handlar om kanske 10 cm mellanrum mellan honorna och sonen säger att han sett yngel som obindrat simmar mellan honorna.

    Hanen vaktar också ynglena på distans.

    Nu gäller det bara att hålla tummarna så att de inte får fnatt och käkar upp dem igen. Jag tycker det i varje fall var hur koolt som helst. Men vill också minnas att jag läst om detta för andra fiskar. Andra djur adopterar ju ibland.

    Bilder:

    Hona1 med Hane:


    Hona 2 med yngel:



    Fisheye

  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av fisheye
    Hej,
    min son har två Borellihonor och en hane i ett akvarium. De har haft yngel flera gånger men varje gång har den ena ätit upp den andras yngel (eller om hanen också käkat).
    Nyligen lade de rom med några dagars mellanrum. Den som fick frisimmande yngel först blev av med dem ganska snart. Några dagar efter så kom den andra honan ut med en stor kull yngel. Nu står de sida vid sida med ca hälften av ynglena var. Riktigt koolt.

    Det handlar om kanske 10 cm mellanrum mellan honorna och sonen säger att han sett yngel som obindrat simmar mellan honorna.

    Hanen vaktar också ynglena på distans.

    Nu gäller det bara att hålla tummarna så att de inte får fnatt och käkar upp dem igen. Jag tycker det i varje fall var hur koolt som helst. Men vill också minnas att jag läst om detta för andra fiskar. Andra djur adopterar ju ibland.

    Bilder:

    Hona1 med Hane:


    Hona 2 med yngel:



    Fisheye
    Jag har också haft Borellii, som har uppträtt på detta sätt. Som du säger, så är det helcoolt att studera detta beteende, men inte så helt ovanligt .
    Väldigt kul, att få se bilder på min favoritapis .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kul med ynglen och beteendet låter riktigt intressant
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Vad som är extra intressant är att hannen också simmar runt med ett litet yngelstim nu. Så det som var en kull yngel går nu i tre olika grupperingar/stim och verkar byta "vårdnadshavare" lite efter behag. Det är riktigt fräckt att se....

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj!
          Jag kanske kommer lite sent med ett inlägg här i tråden, men jag tycker det är så intressant med cikliders beteende och vill bidraga en smula.

          Jag har själv sett A. borellihonornas yngelknyckarbeteende hos de jag haft genom åren, och det är verkligen intressant att studera.

          Nedan är en kort artikel som ger en förklaring - eller åtminstone en av kanske flera förklaringar till honornas beteende.


          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Tack - kul! Ska läsas!

            Kommentar

            Arbetssätt...