par av jack dempsey eller guldsöm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fena.
    • November 2010
    • 8

    par av jack dempsey eller guldsöm?

    Hej!

    Jag lurar på vilka fiskar jag ska ha i mitt 540 liter. Ciklider är en självklarhet och om jag kunde välja och vraka skulle jag ha ett par av antingen Jack dempsey eller Guldsömciklid. Jag är väldigt fascinerad av dem men vet att de båda har ett häftigt temperament. Men skulle någon av dem funka att hålla i par? Inte båda arterna tillsammans alltså.

    I så fall, förslag på lämpligt sällskap? Tänker att andra fredligare ciklider skulle kunna vara något. Vad trors om blå ciklid?

    Är detta möjligt eller är jag helt ute och cyklar? Akvariet är inrett med mycket växter och rötter men även simytor.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Blå ciklid ihop med guldsöm riskerar att resultera i korsningar, så det är inte att rekommendera. Jack Dempsey och blå ciklid är nog säkrare. Jack Dempsey är väl mer parbildande än guldsöm, guldsömshanar kan leka med flera honor, om jag fattat rätt. Hantelciklid är ett annat förslag som nog skulle funka.

    Större, tåliga stimfiskar och malar funkar annars som sällskap.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...