Blåciklid eller sebraciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Blåciklid eller sebraciklid?

    Har länge varit insnöad på blåcikliden men nu när jag börjat läsa om sebracikliden så verkar den också som en spännande ciklid. Vilken är bäst för en nybörjare?
    Hade gärna haft nån annan ciklid som sällskap eller fler av samma art men det känns som den chansen är väldigt liten?

    Mitt akvarium är på 180 l

    Har även fått rådet från en person att "blanda olika ciklider bara dem inte är för stora" men känns inte rätt?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Båda arterna är lämpliga för nybörjaren. Men mer än ett par är ej lämpligt i det karet.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ett par av varje sort eller bara ena arten?
      tips på sällskapsfisk som passar? Nån stimfisk?
      på botten tänker jag mig botior..

      Kommentar

      • Haloumi
        • November 2016
        • 59

        #4
        En art är nog lagom i ett 180 liters. Jag har ett par blåciklider och ett par sajica ciklider i ett 240l och det är precis att dom klarar av att dela på det akvariumet när dom leker. Skulle inte vilja stoppa dom ihop i ett mindre akvarium.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Zebraciklider verkar luriga att ha ihop med andra par, är rätt säker på att hanen i ett zebrapar jag hade smygbefruktade en Jack Dempseylek. I 180 liter räcker det nog med ett par, ja, i alla fall om det är arter i den storleken du vill ha. Finns gott om "nybörjararter" faktiskt, sajica är en, som dessutom inte är lika stökig som zebran, och dessutom nog lättare att bli av med ynglen. Nyckelhålscikliden är en annan, och är en av mina favoriter.

          Sällskapsmässigt funkar arter som inte är för små och/eller känsliga, som t.ex vissa ungfödare, stimfiskar, och malar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Haloumi
            • November 2016
            • 59

            #6
            Om du kan tänka dig blåciklid kan jag också rekommendera electric blue acara ett par till ett 180L, dom är riktigt trevliga med rolig yngelvård och ett bra temperament.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              EBA är fina, men det spelar egentligen ingen roll om du väljer den eller vildformen (som är vanligare och billigare), båda är vackra, med intressant yngelvård, och inte alltför griniga. Blåcikliden är väl att föredra framför zebran egentligen, dels är den inte lika grinig, ynglen föder inte upp sig själva på samma sätt som zebrayngel, så risken att man ska få ett kar fullt med ungfiskar, som kan vara svåra att bli av med, är mindre. Och så blir det ju lite mer utmaning, utan att det blir alltför svårt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard
                Zebraciklider verkar luriga att ha ihop med andra par, är rätt säker på att hanen i ett zebrapar jag hade smygbefruktade en Jack Dempseylek. I 180 liter räcker det nog med ett par, ja, i alla fall om det är arter i den storleken du vill ha. Finns gott om "nybörjararter" faktiskt, sajica är en, som dessutom inte är lika stökig som zebran, och dessutom nog lättare att bli av med ynglen. Nyckelhålscikliden är en annan, och är en av mina favoriter.

                Sällskapsmässigt funkar arter som inte är för små och/eller känsliga, som t.ex vissa ungfödare, stimfiskar, och malar.
                Kan jag ha tex olika mollys med dem då? Tänker att deras yngel antagligen blir mat till blåcikliderna?
                Vilken botia är tillräckligt tålig för att funka med blåcikliderna? Gärna en som stjäl blåciklidernas ägg och yngel

                Ska köpa 2 blåciklider från en privatperson som har dem ihop med andra ciklider. Dock vet man inte om det är ett par eller två av samma kön.
                Gör det något om det är 2 honor eller 2 hanar? kommer dem slåss mer då?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ja, du kan nog ha molly med dem. Botior har jag inte så stor erfarenhet av. Men praktbotior blir för stora, och t.ex skunkbotior kan vara (vet jag av egen erfarenhet) jäkligt störiga och irriterande mot andra fiskar. Pakistanbotian kan funka.

                  Två hanar eller två honor slåss nog inget särskilt, så länge du inte introducerar en av det motsatta könet som de kan konkurrera om. Däremot kan två honor "bilda par" och lägga ägg tillsammans. Men det blir såklart inget av de äggen.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Ja, du kan nog ha molly med dem. Botior har jag inte så stor erfarenhet av. Men praktbotior blir för stora, och t.ex skunkbotior kan vara (vet jag av egen erfarenhet) jäkligt störiga och irriterande mot andra fiskar. Pakistanbotian kan funka.

                    Två hanar eller två honor slåss nog inget särskilt, så länge du inte introducerar en av det motsatta könet som de kan konkurrera om. Däremot kan två honor "bilda par" och lägga ägg tillsammans. Men det blir såklart inget av de äggen.
                    Okej, då får det bli så. Var pakistanbotior jag tänkte på

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ok, ja, den kan nog funka, den blir inte så stor heller, och är väl en av de mer skötsamma botiorna, vad jag förstår.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Ok, ja, den kan nog funka, den blir inte så stor heller, och är väl en av de mer skötsamma botiorna, vad jag förstår.
                        Eldstjärt dök upp i mitt huvud nu? eller de kanske är en väldigt dum ide?

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Tja, beror på vad du har för fiskar. Eldstjärtar kan bli riktiga tyranner.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            blåciklider och ancistrus samt kejsartetror hittills troligen även några mollys kommer få flytta in.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Vuxna blåciklider kan kanske försvara sig. Men kolla med butiken om du får komma tillbaka med eldstjärten om den blir för jobbig. Synd att de ska vara så griniga, de är snygga.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...