400 liter med lite större fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darbagal
    • February 2015
    • 11

    400 liter med lite större fiskar

    Jag håller på att startar om mitt 400 litersakvarium och har en tanke om att gå tillbaks till lite större ciklider frånCentral alternativt Sydamerika.


    I akvariet har jag en tid haft Sajica ciklider tillsammans med Multispinosa och de är fina men nog inte riktigt vad jag vill ha utan jag tittar på lite större och intressantare fiskar.

    För många år sedan hade jag i samma storlek på akvarium 2 par av zebraciklider tillsammans med 1 par av Jack Dempsey vilket fungerade väldigt väl och jag är intresserad av att pröva det igen. Gott om yngel från Zebracikliderna och ett intressant lekbeteende men inga yngel som behövde omplaceras då övriga fiskar löste den frågan när föräldrarna så småningom lättade på passningen. Efter mer läsning på internet än inför förra gången så ser det ut som att jag kanske bara hade tur senast och jag skulle gärna få input kring denna möjliga uppsättning eller alternativ.

    Under en kortare period före det hade jag i samma akvarium ett par guldsömmar (den största kanske 15cm), en stor Oscar, en jack Dempsey (som dock var mycket skygg), en salvini och ett par andra fiskar som jag inte kommer ihåg vilket kanske lite mer förvånande också fungerade väl. Dessa fiskar hade jag bara under en period då en väns akvarium tappade fronten vilket resulterade i 500 liter vatten på hans vardagsgolv.

    Jag skulle helst undvika att gå till ett akvarium med bara en individ av ett antal olika arter och är medveten om att det med dessa typer av fiskar alltid finns en risk för överdrivet våld som kan behöva leda till omplaceringar men vill hitta en startuppsättning som åtminstone har goda chanser att lyckas.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade nog max kört med 2 ciklidgrupper
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...