Hur stora behöver diskusar vara för att må bra i ett inrätt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miloo
    • December 2014
    • 36

    Hur stora behöver diskusar vara för att må bra i ett inrätt akvarium

    Hej.
    Jag har ett 360 liters kar som just nu står tomt. Min tanke med detta akvarium är att jag vill köpa 6st små diskusar som jag vill få se växa upp. När de sedan har blivit stora så har jag tänkt att de ska få flytta in till mina 5st redan stora diskusar som bor i ett 580liter kar.

    Jag har några frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag börjar.
    1. Hur stora behöver diskusar vara för att bo i ett "vanligt" sällskaps akvarium. Med mat 2ggr/dag och vattenbyte 1ggr/vecka?
    2. Tror ni det går att ha 11st vuxna diskusar i ett 580liter kar som är 160cm långt och 60cm högt, med gott om växer och rötter?
    3. Eller kan jag till och med stoppa i 6st små diskusar i det stora karet direkt utan att de blir utmobbade eller annat dumt?

    Tack för svar. Så slipper jag göra något snabbt och dumt.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    1. Att ha diskus i ett kar med sand och mycket växter är alltid en utmaning, och problem kan ibland uppstå även med fullvuxna om man bara byter 50% i veckan. Men för att komma till frågan. Smådiskus matar man ju ofta och gärna med grisig mat, och de är dessutom extra känsliga för dåligt vatten. Så köp så stora du har råd med om du ska stoppa dem direkt i inrett kar.
    2. 11st är väl ungefär max för ett 580l utrymmesmässigt.
    3. Inte optimalt. Dessutom bör de små ha mat 3-5 ggr varje dag och stora vattenbyten dagligen. Blir krångligt i inrett 580l...

    I slutändan beror det på vad du prioriterar. Är det ok med vuxna diskus som är lite tunna och 12cm, och att några droppar av längs vägen? Kör då med inrett kar, men se åtminstone till att slamsuga skit och mat från botten varje dag.

    Är ditt mål vuxna diskus som visar max färg, är breda och 16cm+ så låt de åtminstone växa upp i tomt kar med flera vattenbyten i veckan och daglig slamsugning av bottenglaset.

    Det är min input. Take it or leave it, men oavsett önskar jag dig lycka till! Diskusen är verkligen akvariets kung!
    Senast redigerad av LoGeek; 04 March 2017, 23:21.

    Kommentar

    • miloo
      • December 2014
      • 36

      #3
      Jag kanske får tänka om lite då. Låter det bättre om jag helt enkelt köper 3st stora diskusar (15-16cm) och stoppar i dom med mina andra 5 diskusar direkt (efter karantän såklart). Så jag i slutändan har 8st vuxna diskusar i ett 580liter kar.
      Så får jag hitta på något annat med 360liter karet. Men det är inga problem.

      Men jag har hört att diskusar kan vara väldigt elaka mot nyanlända fiskar. Är detta ett problem? Eller släpper de in nya fiskar i stimmet?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ja i min mening ger 8st fullvuxna i 580l mycket bättre förutsättningar att de håller sig friska i ett inrett akvarium.

        Planera inredningen så du har öppen simyta längs hela framrutan. Stäng av alla filter innan matning och släpp maten längs framrutan. Planera substrat och lutning och prova olika riktning på filterutblås så du får allt skit att samlas på ett ställe. Slamsug upp detta med hävert varje dag. Vifta lite med handen runt alla växter så att skit kommer fram och kan sugas bort. Och inte minst, byt så mycket vatten du bara kan och orkar!

        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...