Hon eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Hon eller hane?

    Jag har en fjärilsciklid electric blue som jag inte blir klok på om det är en hona eller hane.

    Kan ni se på dessa två om det är hona eller hane?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dom har ju en struken ryggfena så det är svårt att se. Men första ryggfenstrålen brukar vara förlängd på hanen, dock så kan det vara en underkuvad hane eller en hane som ännu inte utvecklat detta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Jag misstänker att det är två honor men jag är lite osäker på den större av de två. Den lilla vet jag är en hona. Jag får väl avvakta lite och se.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Den lilla har faktiskt lite längre ryggfenstråle men det är ju en hona men det kanske inte alltid är så.
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Är 99% säker på att den större blå är en hane. Och de förlängda ryggfensstrålarna kan man inte alltid gå på, en del hanar har knappt det. Kroppsform och fenstorlek (hanar mer långsträckta, med större fenor) känns som en säkrare skillnad, och när det gäller vildformen (de gula och blå odlingsformerna har inga svarta sidfläckar) att hos honor finns det oftast blå prickar i den svarta sidfläcken, medan hanens sidfläck är helt svart.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Jo den kan vara en hane. Den är liksom lite utanför för nu är den andra blå honan ihop med den "vanliga" honan och hanen. Men den stora blå får inte vara med.
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            Arbetssätt...