Fjärilsciklid bildar par med "fel" färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Fjärilsciklid bildar par med "fel" färg

    Hm, jag har sökt på nätet och forumet men inte hittat något svar.

    Jag köpte för en vecka sedan 4 st fjärilsciklider. 2 st vanliga och 2 st electric blue. En hane och en hona av varje. Nu har de bildat ett par men inte som jag trodde - den "vanliga" hanen har bildat par med electric blue honan.... Jag visste inte att de kunde göra så, jag trodde att de höll sig till "sin egen färg" men så var det tydligen inte.

    De andra två verkar inte bilda ett par dock.

    Vad händer om de nu skulle börja leka och dessutom att jag får yngel att överleva? (mot förmodan)
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är dina Electric Blue Andinoacara pulcher eller den blå varianten av fjärilscikliden (som också ibland kallas för electric blue)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Nej det är den blå varianten av fjärilsciklid
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja då är det ju samma art så självklart korsar de sig om de går i samma akvarium.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Ja där ser man. Alltid lär man sig ngt nytt, haha. Jag har aldig haft olika varianter av samma art förut så i min enfald så trodde jag att de höll sig till sin egna variant.
          Tack för svaret
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Samma med alla odlingsformer, de fortplantar sig glatt med sina vildfärgade artfränder, liksom med andra odlingsformer av samma art. Scalaren är ju t.ex en art som finns i en uppsjö olika färgvarianter, med antingen normala fenor eller slöjfenor, och alla kan de bilda par med varandra. De ser med andra ord till annat än yta när de skaffar partners. Samtidigt bildar de inte par med vem som helst, i alla fall inte stabila, fungerande par.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Nej de andra två verkar inte bilda par.
              Om man lyckas få yngel så kan de se ut hur som helst eller? Eller är det någon färg som är dominantare av de två?
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ursprungligen postat av Torreador
                Nej de andra två verkar inte bilda par.
                Om man lyckas få yngel så kan de se ut hur som helst eller? Eller är det någon färg som är dominantare av de två?
                Jag gissar att du kommer få en blandning av vanliga och några liknande electric blue. Kan dock tänka mig att din electric blue inte är lika duktig på att fixa avkomma som en vanlig. Färgen lär vara ett resultat av avelsprogram med mycket inavel där den blåaste selekterats i varje generation. Har dock ingen egen erfarenhet av just denna kombination. Vore kul om du lyckas och lägger upp bilder!
                Senast redigerad av LoGeek; 24 February 2017, 22:03.

                Kommentar

                Arbetssätt...