Lyckad lek apistogramma cacatuoides!? Vad gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bettysara
    • January 2017
    • 9

    Lyckad lek apistogramma cacatuoides!? Vad gör jag nu?

    Hej på er! En av mina kakaduaciklidhonor lade rom inatt i en kruka. Jag är nybörjare på akvarier och har därför några frågor;

    1. Hur ser jag om äggen är befruktade?
    2. Hur lång tid tar det innan de kläcks?
    3. Bör jag köpa ett litet kar och flytta ynglen dit när de börjar bli frisimmande?
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Tycker inte du ska göra någonting i akvariet, med lekparet eller äggen. Bara observera, notera och skaffa erfarenhet. Notera när äggen lades, när de kläcks, när de blir frisimmande och när de eventuellt börjar försvinna eller sina i antal. Med andra ord låt lekparet skaffa sin erfarenhet och du din. De kommer säkerligen leka igen och igen. Under tiden kan du skaffa och låta köra in ett yngelakvarium. Börja odla upp micromask till exempel osv.
    När dessa förberedelser och erfarenheter är säkrade kan du avgöra när det är dags att plocka upp eventuella yngel att dra upp. Innan dess lär du bara förlora ynglen och störa föräldrarna.

    Kommentar

    • Bettysara
      • January 2017
      • 9

      #3
      Tack för rådet! Det blir ju det roligaste och mest spännande också När man är ny på ett område och det är levande varelser inblandade så vill man ju göra så rätt som möjligt så klart men då ska jag följa ditt råd och inte lägga mig i i onödan. Trevlig dag!

      Kommentar

      Arbetssätt...