Utökning av dikus... men hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icebergovich
    • June 2010
    • 9

    Utökning av dikus... men hur?

    Hej

    Jag har ett 640 liters kar, där jag har en blandning av småfiskar, skötselpersonal, och 3 st diskusar som är från Stendker ursprungligen.

    Om jag vill köpa in fler diskusar, är det säkert att köpa in sådana som inte är Stendkerodlade? Andleningen till att jag frågar är att det finns få/nästan ingen återförsäljare av Stendkers diskus omkring Göteborg.

    Vad ska jag tänka på i så fall vid inköp?

    Jag vill minimera riskerna för sjukdom etc. så att dessa tre diskusar inte dör.

    Tacksam för all hjälp.
    Med vänlig hälsning
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Köper du från annan odlare bör du vara mycket noggrann med karantän (ca 8v). Efter denna flyttar du en av dina tre som "offerfisk" till gruppen i karantän. Om det går bra så kan du efter ca 6v till flytta alla till det stora akvariet och hoppas på det bästa.
    Senast redigerad av LoGeek; 13 February 2017, 23:25.

    Kommentar

    • Icebergovich
      • June 2010
      • 9

      #3
      Tack för svaret. Gäller karantän av denna typ (hemma hos mig) även om fiskarna som jag köper in har legat i karantän hos återförsäljaren efter att ha importerats till Sverige?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        ja det tycker jag - eftersom man inte exakt kan veta vattenvärdena tidigare och vilken mat de har fått etc.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Det finns ett nytt preparat från Tyskland som heter Fishcare just framtaget för att man snabbt kan sätta ihop fisk. JAg har inte testat det själv men heller inte hört att det inte skulle funka.
          Funkar det är det en klart billigare lösning en att tappa fisk eller medicinera.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Det finns ett nytt preparat från Tyskland som heter Fishcare just framtaget för att man snabbt kan sätta ihop fisk. JAg har inte testat det själv men heller inte hört att det inte skulle funka.
            Funkar det är det en klart billigare lösning en att tappa fisk eller medicinera.
            Det skulle ju vara revolutionerande för diskusägare om det skulle fungera. Har du någon länk så man kan se vilka preparar det innehåller och vilka bakterier och parasiter den eliminerar?

            Kommentar

            • Icebergovich
              • June 2010
              • 9

              #7
              Tack för svaren. Jag hade hoppats på någon genväg till att kunna introducera nya fiskar från andra odlare med lägre risk, men det är blir alltså svårt...
              Det som återstår är alltså:
              1. Att köpa fiskar från samma uppfödare som de diskus jag redan har
              eller
              2. Möjligen använda Fishcare som Kaj nämnde...
              Kaj: Har du någon länk/beskrivning till preparatet?

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Så klart http://www.discusfood.com/fish-prote...ick-quarantine
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Spara pengarna och köp en lott istället om du känner på dig att turen är på din sida.

                  Att motbevisa alla dessa preparat som nästintill utlovar mirakel är omöjligt. Därav kommer det alltid finnas en marknad för sådana, där en produkt på 10 000 faktiskt fungerar.

                  Den här har alla varningstecken!

                  - Det den utlovar vore totalt revolutionerande eftersom detta är ett ständigt problem för alla fiskägare med dyr fisk.
                  - Inga ingredienser på innehållet listas. Skulle aldrig köpa utan att veta vilken antibiotika och andra ämnen den innehåller.
                  - Man vill helst acklimatisera nya fiskar, inte bomba med medicin.
                  - Instruktionerna är totalt ologiska. Om produkten magiskt skulle neutralisera de hundratals olika patogener de nya fiskarna kan bära, så kan de lika gärna dö när de blir smittade av dina gamla fiskar. Om den faktiskt fungerade skulle man väl bada samtliga fiskar i den?

                  Aningen orelaterat, men samma företags oxhjärtemix är ett totalskämt. Blir skit i hela akvariet då det verkar sakna bindemedel helt. Och denna nya produkt verkar ju inte direkt ha tagit världen med storm om man googlar lite.
                  Senast redigerad av LoGeek; 19 February 2017, 16:08.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av Icebergovich
                    Tack för svaren. Jag hade hoppats på någon genväg till att kunna introducera nya fiskar från andra odlare med lägre risk, men det är blir alltså svårt...
                    Det som återstår är alltså:
                    1. Att köpa fiskar från samma uppfödare som de diskus jag redan har
                    eller
                    2. Möjligen använda Fishcare som Kaj nämnde...
                    Kaj: Har du någon länk/beskrivning till preparatet?
                    Välj en beprövad väg, inte en genväg. Kör riktig karantän med efterföljande "offerfisk" eller så ber du närmsta välsorterade akvariebutik att beställa hem från Stendker och ta emot dem direkt de kommer (utan mellanlandning i deras kar!). Det gör jag. Då kan du inte se dem först utan köper grisen i säcken, men med Stendker får du nästan alltid hög kvalitet.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Att motbevisa alla dessa preparat som nästintill utlovar mirakel är omöjligt. Därav kommer det alltid finnas en marknad för sådana, där en produkt på 10 000 faktiskt fungerar.
                      Det är faktiskt inte sant, nästan alla produkter som finns på marknaden fungerar så att påstå att bara en av. 10.000 fungerar är bluff.

                      Vad man däremot kan fråga sig om man verkligen behöver använda många av preparaten. Det är ytterst sällan som jag själv tycker att man absolut måste använda dom.

                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det är faktiskt inte sant, nästan alla produkter som finns på marknaden fungerar så att påstå att bara en av. 10.000 fungerar är bluff.

                        Vad man däremot kan fråga sig om man verkligen behöver använda många av preparaten. Det är ytterst sällan som jag själv tycker att man absolut måste använda dom.
                        Fast jag har inte pratat om "alla produkter som finns på marknaden". Jag skrev tydligt att det är just preparat som nästintill utlovar mirakel som det ständigt finns en marknad för, i och med att det är så svårt och omständigt att motbevisa dem.

                        Du ser dem inom alla områden. Enkla preparat som tar bort cancer, ger dig håret tillbaks etc.... Även inom akvaristiken finns dem. När man utlovar något så nästintill omöjligt som denna produkt (skulle revolutionera mer än akvaristiken om den fungerade såsom beskrivet!) så faller den inom samma kategori.

                        Inom denna bluff-kategori menade jag att det kanske finns 1 på 10 000 som kanske fungerar. Inte att bara 1 på 10 000 av alla preparat inom akvaristik fungerar!

                        Annars är jag helt enig i att man ofta inte behöver använda så många preparat. Hade denna produkt däremot fungerat så hade nog alla med diskus använt den. Att köra en vanlig karantän är ju nämligen ingen garanti för att de nya och gamla fiskarna kan anpassa sig till varandras bakterieflora etc. Dvs man kan tex få sälja vidare sina nya fiskar efter att offerfisken dött efter 6v karantän. Denna produkt utlovar att fiskarna blir kompatibla i 95% av fallen genom att bara snabbt doppa de nya fiskarna i preparatet....

                        Kommentar

                        • Icebergovich
                          • June 2010
                          • 9

                          #13
                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Välj en beprövad väg, inte en genväg. Kör riktig karantän med efterföljande "offerfisk" eller så ber du närmsta välsorterade akvariebutik att beställa hem från Stendker och ta emot dem direkt de kommer (utan mellanlandning i deras kar!). Det gör jag. Då kan du inte se dem först utan köper grisen i säcken, men med Stendker får du nästan alltid hög kvalitet.
                          Jag visste inte att det är säkrare / bättre att beställa direkt från Stendker, det kanske jag borde ha gjort, ja. Vet att det går att göra på Ciklidhuset i Lerum... Men är det verkligen att föredra? Jag har förstått att det är att föredra att fiskarna ligger i karantän i affären...

                          När det gäller FishCare ska jag läsa på lite mer. Jag har också räkor i karet, så jag vill inte lägga i antibiotika som kan ta kål på räkorna. Jag brukade köra med MultiCura men det har tydligen slutat tillverkas.

                          Hur gör ni vid vattenbyten i era kar? Jag har alltid i HappyLife (zeolit), men vet inte om det är nödvändigt. Vi har egen brunn hemma med vattenrening, så jag vet att det inte finns några gifter / klor etc i vattnet.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av Icebergovich

                            Jag visste inte att det är säkrare / bättre att beställa direkt från Stendker, det kanske jag borde ha gjort, ja. Vet att det går att göra på Ciklidhuset i Lerum... Men är det verkligen att föredra? Jag har förstått att det är att föredra att fiskarna ligger i karantän i affären...

                            När det gäller FishCare ska jag läsa på lite mer. Jag har också räkor i karet, så jag vill inte lägga i antibiotika som kan ta kål på räkorna. Jag brukade köra med MultiCura men det har tydligen slutat tillverkas.

                            Hur gör ni vid vattenbyten i era kar? Jag har alltid i HappyLife (zeolit), men vet inte om det är nödvändigt. Vi har egen brunn hemma med vattenrening, så jag vet att det inte finns några gifter / klor etc i vattnet.
                            Om du köpet direkt från Stendker så kan du skippa karantänen. Ingen risk för främmande bakteriekultur etc. Lika säkert som för dig att äta salladen från ICA. Köp sallad i Västindien istället och chansen är stor att du blir sjuk. Precis så är det med diskus. Två friska diskusar från olika odlare kan ha ihjäl varandra bara genom att utbyta bakterieflora, och det händer ofta. Det är inget man löser genom något mirakelmedel!

                            Om butiken släpper dina diskusar från Stendker i ett av sina kar så är risken stor att karet förorenas av någon slang, håv etc som inte steriliserats.

                            Stendker odlar all fisk själva vilket borgar för att det fungerar. För "odlare" som egentligen är importörer gäller inte detta.

                            Jag kör bara Seachem Safe (pulverformen av Seachem Prime) för att ta bort kloramin. Men om du har brunn så är det ju lugnt. Inget annat ska behövas om du inte vet att du har för höga halter av något särskilt.
                            Senast redigerad av LoGeek; 23 February 2017, 16:53.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...