Verkligen fjärilsciklid electric blue?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

    Verkligen fjärilsciklid electric blue?

    Hej, i djuraffären såldes denna fisk till mig och påstods vara en fjärilsciklid. Den börjar bli bra stor nu och jag tror det är blåcikliden electric blue. Vad tror ni som kan betydligt mer?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det där är nog sannolikt en Electric Blue Acara.

    Kolla länken;

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Japp, det är Electric Blue Acara, det vill säga en "förädlad" blå ciklid. Det finns dock en Electric Blue Ram (fjärilsciklid) också, med i det närmaste identisk färg.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Haloumi
        • November 2016
        • 59

        #4
        Ursprungligen postat av Shepard
        Japp, det är Electric Blue Acara, det vill säga en "förädlad" blå ciklid. Det finns dock en Electric Blue Ram (fjärilsciklid) också, med i det närmaste identisk färg.
        Aa precis vad jag tänker med för denna såldes som en "fjärilsciklid". Antar att dom måste ha trott att det var fjärilar men mina verkar vara Acara. Lite knasigt om folk köper i tron om att det är fjärilar

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Djuraffärer och koll på vad de har och säljer är inte alltid något som går hand i hand tyvärr.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Haloumi
            • November 2016
            • 59

            #6
            Hur många tror ni man kan ha tillsammans i ett 240L? Går 6 molly och 2 gurami och 2 bolivianska fjärilar tillsammans med 2 acara just nu. Mollyna flyttar snart dock.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Haloumi
              Hur många tror ni man kan ha tillsammans i ett 240L? Går 6 molly och 2 gurami och 2 bolivianska fjärilar tillsammans med 2 acara just nu. Mollyna flyttar snart dock.
              Du skulle kunna ha ungefär 6 stycken Acaror, och sedan kolla om det blir utparning. Blir det ett eller flera par så får man gå vidare - antingen flytta överblivna (om de far illa) från karet, eller kanske flytta ett etablerat par till ett eget kar.


              Här är en länk med bra tips;
              http://www.tropical-fish-keeping.com....7O3Id6bS.dpbs

              Kommentar

              • Haloumi
                • November 2016
                • 59

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Du skulle kunna ha ungefär 6 stycken Acaror, och sedan kolla om det blir utparning. Blir det ett eller flera par så får man gå vidare - antingen flytta överblivna (om de far illa) från karet, eller kanske flytta ett etablerat par till ett eget kar.


                Här är en länk med bra tips;
                http://www.tropical-fish-keeping.com....7O3Id6bS.dpbs
                Ja det var en riktigt bra sida. Tack för tipset, står ju att dom kan gå med medelstora lugna ciklider har du några tips på fiskar att komplettera dessa 6 med i sådana fall? För bolivianerna får nog flytta tror det kommer bli tufft för dom då hannen redan är på den blå hannen och kaxar bitvis.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Haloumi

                  Ja det var en riktigt bra sida. Tack för tipset, står ju att dom kan gå med medelstora lugna ciklider har du några tips på fiskar att komplettera dessa 6 med i sådana fall? För bolivianerna får nog flytta tror det kommer bli tufft för dom då hannen redan är på den blå hannen och kaxar bitvis.
                  Är en av Bolivianerna på en av Acarorna..?
                  Fattade inte riktigt där, men vi kan försöka bena ut begreppen en aning - so, let's go!

                  Förstår jag det rätt att du köpte dessa EB Acaror som EB Fjärilsciklider (att handlaren påstod att de var EB Fjärilsciklider)?

                  Jag anar att du har tänkt dig något mindre ciklider i ditt 240-kar. Du har två Bolivianska Fjärilsciklider (de andra fiskarna struntar vi i just nu) och då hade ju några EB Fjärilsciklider varit en god medbesättning.
                  Nu blev det så att du fick hem två EB Acaror och det verkar som att du är sugen på att köra vidare på dessa - eller hur?

                  EB Acara är "en form" av Blåciklid - Andinoacara pulcher, tidigare Aequidens latifrons, Aequidens pulcher - och det här är robusta, ibland hårdföra ciklider.

                  Jag har ingen erfarenhet av EB Acara mer än de nio stycken jag ofta tittar på, som går i kompisens 720-kar.
                  Däremot har jag haft den vanliga Blåcikliden många, många gånger.
                  I ett kar på runt 250-liter hade jag nog låtit EB Acarorna varit för sig själva ett tag, kollat om de parar ut - och senare funderat på om några fler ciklider verkligen behövs.
                  EB Acara är ciklider som kan vara hyfsat fredliga mot andra ciklider, eller tvärt om - aggressiva. Det är detta du får studera, om du är sugen på att hålla några EB Acaraor i ditt kar.
                  Det är väldigt svårt att på förhand tipsa om fiskar, speciellt ciklider, som kan agera som "sällskap". Större tetror kan vara en början till sällskap i ditt EB Acara-kar!

                  Fundera lite kring detta, så kan vi resonera vidare senare.

                  Kommentar

                  • Haloumi
                    • November 2016
                    • 59

                    #10
                    Ja det stämmer. Jag köpte dom i tron om att det skulle vara fjärilsciklider. Köpte samtidigt dom bolivianska fjärilscikliderna. Nu har jag då skaffat mig ett större akvarium och som sagt blivit sugen på att ha ett gäng då jag gillar ciklider i övrigt.

                    Den bolivianska fjärilshannen och acaran har lite gnabb sinsemellan och som jag förstår det så kan det gå ganska illa då acaran växer till sig mer då han börjar bli bra mycket större redan?

                    Måste inte vara andra ciklider tänkte nog mer några sällskaps fiskar eller liknande var mer att jag läste att dom gick att ha med andra ciklider eller medelstora fiskar.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av Haloumi
                      Ja det stämmer. Jag köpte dom i tron om att det skulle vara fjärilsciklider. Köpte samtidigt dom bolivianska fjärilscikliderna. Nu har jag då skaffat mig ett större akvarium och som sagt blivit sugen på att ha ett gäng då jag gillar ciklider i övrigt.
                      Den bolivianska fjärilshannen och acaran har lite gnabb sinsemellan och som jag förstår det så kan det gå ganska illa då acaran växer till sig mer då han börjar bli bra mycket större redan?
                      Måste inte vara andra ciklider tänkte nog mer några sällskaps fiskar eller liknande var mer att jag läste att dom gick att ha med andra ciklider eller medelstora fiskar.
                      Jag förstår vad du menar.
                      Det är ju ofta så att man vill ha lite fler än bara en ciklidart i sitt kar, och det fungerar bäst med mindre ciklider i mindre eller medelstora kar typ runt 250 liter.
                      Skall man ha lite större ciklider, dit vi väl får räkna EB Acara, och dessutom köra fler arter kanske man bör gå upp i storlek på karet.

                      Om du vill testa så kan ju dina Bolivianer och några Acaror säkert fungera i ditt kar - men det är alltid svårt att på förhand säga hur utgången kommer att bli, det beror så mycket på hur miljö och inredning är satt i karet. Det skall ju liksom passa minst två arter i sådana fall.

                      När Acarorna vuxit på sig kan det nog finnas risk att de kommer att dominera Bolivianerna - men det kan också fungera hyfsat. Som sagt, svårt att säga på förhand.

                      Ciklider är vad dom är, och man lär sig att i de flesta fall blir det så att funderingar kring ”sällskapsfiskar” blir sekundärt. Större tetror, några robusta guramis eller något liknande kan säkert fungera till Acarorna.

                      Nu har du ju så att säga ”blivit med Acaror” och hade det varit jag så skulle jag nog testa att forma karet efter dessa ciklider - att liksom optimera karet just för dom - bygga upp en naturtrogen miljö som i så stor grad som möjligt liknar den miljö de lever i naturligt. Men, detta är något du får fundera kring och ta beslut om.

                      Jag råkade ut för en liknande grej för ett tag sedan. Jag skulle dra igång ett 540-kar och hade en väl genomtänkt plan om hur karet skulle vara inrett och hur det skulle se ut.
                      Precis när jag hade startat upp karet fick jag ta över en grupp på nio stycken riktigt ståtliga F1 Manacapuro Red Back-scalarer. Det blev så att jag helt övergav min ursprungliga idé om hur karet skulle utvecklas och jag börja forma om inredningen för att ge scalare-gruppen bättre förutsättningar. Ibland blir det så att man får jobba lite bakvänt.
                      (Jag har en tråd, ”Akvariestugan”, där det finns en hel del filmer och bilder på en mängd olika kar och fiskar - kolla in där om du får tid och lust).

                      Kommentar

                      • Haloumi
                        • November 2016
                        • 59

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag förstår vad du menar.
                        Det är ju ofta så att man vill ha lite fler än bara en ciklidart i sitt kar, och det fungerar bäst med mindre ciklider i mindre eller medelstora kar typ runt 250 liter.
                        Skall man ha lite större ciklider, dit vi väl får räkna EB Acara, och dessutom köra fler arter kanske man bör gå upp i storlek på karet.

                        Om du vill testa så kan ju dina Bolivianer och några Acaror säkert fungera i ditt kar - men det är alltid svårt att på förhand säga hur utgången kommer att bli, det beror så mycket på hur miljö och inredning är satt i karet. Det skall ju liksom passa minst två arter i sådana fall.

                        När Acarorna vuxit på sig kan det nog finnas risk att de kommer att dominera Bolivianerna - men det kan också fungera hyfsat. Som sagt, svårt att säga på förhand.

                        Ciklider är vad dom är, och man lär sig att i de flesta fall blir det så att funderingar kring ”sällskapsfiskar” blir sekundärt. Större tetror, några robusta guramis eller något liknande kan säkert fungera till Acarorna.

                        Nu har du ju så att säga ”blivit med Acaror” och hade det varit jag så skulle jag nog testa att forma karet efter dessa ciklider - att liksom optimera karet just för dom - bygga upp en naturtrogen miljö som i så stor grad som möjligt liknar den miljö de lever i naturligt. Men, detta är något du får fundera kring och ta beslut om.

                        Jag råkade ut för en liknande grej för ett tag sedan. Jag skulle dra igång ett 540-kar och hade en väl genomtänkt plan om hur karet skulle vara inrett och hur det skulle se ut.
                        Precis när jag hade startat upp karet fick jag ta över en grupp på nio stycken riktigt ståtliga F1 Manacapuro Red Back-scalarer. Det blev så att jag helt övergav min ursprungliga idé om hur karet skulle utvecklas och jag börja forma om inredningen för att ge scalare-gruppen bättre förutsättningar. Ibland blir det så att man får jobba lite bakvänt.
                        (Jag har en tråd, ”Akvariestugan”, där det finns en hel del filmer och bilder på en mängd olika kar och fiskar - kolla in där om du får tid och lust).
                        Efter nattens funderande har jag faktiskt beslutat att göra precis det, bolivianerna flyttade faktist idag på förmiddagen och imorgon bitti flyttar dom resterande invånarna.
                        Jag ska hämta upp 4 Acaror till vid lunchtid och har tänkt att låta dessa 6 gå i karet som du föreslog. Jag har inte sett fullvuxna Acaror i verkligheten heller så det är väldigt svårt att få en uppfattning hur stora dom kommer bli.
                        Antar att det är därför man i nuläget tänker att det kanske kommer se lite tomt ut men förstår samtidigt att när dom växer till sig så blir det ju stora ciklider.

                        Det som jag tycker var intressant är att mer eller mindre i samma stund som Bolivianerna lämnade karet så började den blå hannen uppvakta honan och darra framför henne.
                        Inte sett dom göra det innan utan hannen verkar ha varit upptagen med att hålla koll på dom andra cikliderna. Jag ska kika in i din projekttråd!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Som av en händelse fick jag just precis en bild från kompisen, som har en grupp EB Acara i sitt 720-kar.
                          Bilden är lite suddig men visar en fin yngelskock som just blivit frisimmande.

                          Slänger in denna bild här, lite som en skön grej.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2596.jpg
Visningar: 778
Storlek: 187,7 KB
ID: 2364684

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Som av en händelse fick jag just precis en bild från kompisen, som har en grupp EB Acara i sitt 720-kar.
                            Bilden är lite suddig men visar en fin yngelskock som just blivit frisimmande.

                            Slänger in denna bild här, lite som en skön grej.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2596.jpg
Visningar: 778
Storlek: 187,7 KB
ID: 2364684
                            Dom har verkligen härliga färger, enligt mig snyggare än Electric Blue Fjärilsciklid, synd bara att dom är så rovgiriga. När jag hade dom i mitt Rio 300 så åt dom upp tjugo Kardinaltetror på mindre än fem dagar Nu kör jag med Electric Blue Fjärilsciklid och det enda jag sett dom äta är riktigt små Körsbärsräkor, men så har dom ju inte riktigt lika fina färger som Acarorna heller
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            Arbetssätt...