Tar över ett par papegojciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frame
    • December 2015
    • 20

    Tar över ett par papegojciklider

    Hej!
    Intressant nog så beslutade jag och sambon att ta över ett par papegojciklider. Har egentligen bara Malawi som vi odlar på, men dessa två lockade oss så pass mycket att vi beslutade oss att ta de och hålla som sällskapsfisk. De är ju så fruktansvärt fula att de blir söta och som jag förstår det ska det inte vara helt omöjligt att få de hyfsat tama. Kan dock väldigt lite om dessa fiskar, trots Google och en massa sökningar. så skulle uppskatta om ni som kan mer kan komma med åsikter och tankar om mina planer.

    Tanken är att de kommer att gå i ett 375L, tillsammans med lite större malawiyngel (5-6cm) och 4st synodontis nigrita, eventuellt någon ancistrus också.
    Två större grottor och ert flertal mindre till ynglen och malarna. Växter ställer jag min frågande till, är inte så förtjust i växter men kan tänka mig att ordna några om de skulle tycka om det.
    Vattnet tänker jag mig vanligt kranvatten, inget tillsatt som T.ex bikarbonat. Och endast en liten rot för eventuella ancistrus.
    Räkmix innehållande 50% räkor, 50% ärtor, spirulina, astaxhantin och multivitaminer. Haft svårt att hitta vad de ska äta och behöver äta, de kanske behöver mer protein? Men ger hellre egentillverkad mat än köpt.
    I det aktuella karet körs en filterlåda på 2000L, fluval 404 och en streamer på ca 2000L. Tänkte låta dessa vara kvar som de är då jag läst någonstans att de gillar rörelse och kan skita ner en del, liksom Malawi då.
    På botten ligger calciumkarbonat, är inte alltför sugen på att gräva upp den så tanken är att den får vara kvar. Tror inte att den påverkar pH nämnvärt.
    Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Papegojcikliderna är ju stora och buffliga och när de har växt till sig kan de säkert ge sig på malawiyngel.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Frame
      • December 2015
      • 20

      #3
      Har tänkt på det. Papegojorna är fullvuxna nu och ägaren hade släppt ner någon slags barb hon ville bli av med ca 5cm (hon visade med fingrarna), men inte då, den simmar runt där och papegojorna rör den inte. Så hyser stor förhoppning om att det ska funka. Gör det inte det hittar jag på en lösning då. Men vuxna Malawi då? Har två små grupper gående där nu, benga 1+3 och trewavasae 3+5. Funderar på att låta de gå kvar. Och synodontisen lär ju kunna gå kvar antar jag, de är strax över 10cm nu.

      men vad tror du om inredning och mat?
      Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja lite större Malawi borde funka.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Frame
          • December 2015
          • 20

          #5
          Har nu gojorna i 375L och lastade för ca en vecka i strax över 100st yngel. De hade då gått i karet ca en vecka tillsammans med två små grupper vuxna Malawi. Trivdes fint och gömde sig mycket sällan.
          ​​​
          De äter inte upp ynglen men märks en väldigt tydlig förändring i deras beteende. De gömmer sig väldigt mycket sen ynglen kom i och jagar bort ynglen när de kommer åt. De verkar helt enkelt inte trivas längre.. Ena har även tappat en hel del färg och blivit rätt blek.

          kommer att få hem ett 240L kar som jag överväger att placera de i. Tillägga att de tydligen inte var fullvuxna, utan ca 15-20cm. Men kan storleken passa ett tag och isf hur länge tror ni? Funderar även på att stoppa i någon sorts dvärgciklid tillsammans med de, gillar kakaduacikliden.
          Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

          Kommentar

          Arbetssätt...