"Fjärilsciklid" !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HAJEN1234
    • August 2013
    • 63

    "Fjärilsciklid" !

    Har sett ute i handeln att en del zooaffärer säljer en variant av Fjärilsciklid, som dom kallar för: Electric Blue ! Söker man på det namnet här på ZOOPET, så kommer det upp en helt annan ciklid.Nu undrar jag ifall någon känner till artens biologiska (latinska) namn ?!!
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av HAJEN1234
    Har sett ute i handeln att en del zooaffärer säljer en variant av Fjärilsciklid, som dom kallar för: Electric Blue ! Söker man på det namnet här på ZOOPET, så kommer det upp en helt annan ciklid.Nu undrar jag ifall någon känner till artens biologiska (latinska) namn ?!!
    Elecric Blue är en odlingsvariant av den vanliga M. ramirezi . Såg idag på imazos lista, att det har dykt upp ytterligare en variant som kallas "dark"

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 12 December 2016, 19:46.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Electric Blue är ett handelsnamn som finns på flera arters avelsvarianter och då bl.a. på fjärilscikliden och den har då det vetenskapliga namnet Mikrogeophagus ramirezi https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ber om ursäkt för att jag råkade skriva fel bokstav, självklart menade jag M. ramirezi och ingenting annat, har ändrat det nu.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Ber om ursäkt för att jag råkade skriva fel bokstav, självklart menade jag M. ramirezi och ingenting annat, har ändrat det nu.

          //Inger
          Lätt att slinta på tangenten

          Sedan en fråga till hajen - du är säker på att det rörde sig om en fjärilsciklid. Finns som sagt även några andra ciklidarter vars avelsformer har fått det säljande namnet - Electric blue
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • HAJEN1234
            • August 2013
            • 63

            #6
            Ja men va bra. Då vet jag lite mer. Jo...det var en fjärilsciklid. Men va små dom va. Köpte inga, hade bara blivit nattamat åt min Black Ghost...(;

            Kommentar

            Arbetssätt...