mörk fjärilshane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    mörk fjärilshane

    Hej .. för inte så länge sedan blev jag med fjärilar =D

    Då jag har ett par honungsguramis så är det lite livet just nu, dessa skall adopteras bort ganska snart. Vart väl inte så genomtänkte att ha dessa ihop.. erkänner det utan omsvep.
    Saken är den att hanen är super hormonstinn när han bygger å det skall boas, så därför måste dem gå i vart fall. Nog om dem

    Nu är det så att min fjärils pojke blitt så mörk... är det för han är stressad av guramin eller för an söker maka ?... det finns en tilltänkt hona med, en väldigt ng köptes samtidigt. Jag skulle haft med minst en hona till. Men det fanns inga kvar, ivrig som jag var att få hem fisken så köpte jag det som var. Har tänkte fylla på med 2 honor å en hane till när guramisarna far.

    Jag håller på som bäst att försöka lära mig deras språk , å han simmar ju inte bara fram å tillbaka hela dagarna.. han letar mat och kollar in honan å lite så med... när jag kommer å sätter mig blir det endel vid rutan dock... en liten filmsnutt på det jag ser, ps han ser aningens mörkare ut egentligen..

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Känns som han är en stressad tuffing
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      nu vart tangent borde lagom skoj kan inte skirva a a o med prickar.. men de tva eter ihopa i vart fall , han jagar henne inte blixt snabbt, verkar mer vilja lukta pa henne

      Men da ser jag det som lite av losningen att fa bort guramisarna, da blir det lugnare igen. Fragan e med om det e dumt att kopa in ev mer rasbora neavus, som det er nu har dem inte blivit mat i vart fall. Dem e ju vara 5 kvar dem skulle bli gladare med 5 till minst.
      Sedan tankte jag att pansarpandor kanske inte ar s bra att ha med fjerillar...da dom inte ville ha varmare en 25 det var deras topp liksom.... nu er det 26/27 grader botten av fjerilarna... jag ler mig mer a mer i vart fall )D

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det borde ju funka att släppa i några ytterligare men risken är ju alltid att nykomlingarna kan trigga igång ett "olämpligt" beteende på de gamla fiskarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          de gamla har bara vart i ca 1 vecka...

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Din hane är superdominant och har jordens bästa självförtroende, det är ovanligt att se fjärilshanar som färgar ut så starkt.
            Han är beredd att vara på allt och försvara sitt revir därför att han vet att han kan, han är inte ett dugg stressad.
            Hur stort är akvariet som de går i?
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Din hane är superdominant och har jordens bästa självförtroende, det är ovanligt att se fjärilshanar som färgar ut så starkt.
              Han är beredd att vara på allt och försvara sitt revir därför att han vet att han kan, han är inte ett dugg stressad.
              Nåväl att vara kingen i akvariet är faktiskt väldigt stressande - det är definitivt inte bara de underkuvade som är utsatta för stress.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #8
                det är på 114 liter , jag tror dock att det var 2 hanar jag fått med mig.... för när jag stoppa i en hona så vart han den stora glad å spelade upp sig för henne =D så jag siktar på att köpa 2 honor till...
                Han har ett helt annat betende emot den som kom med han , och den har inte heller några blå prickar på de svarta ränderna, så som den andra riktiga honan har.
                Så jag har nog som sagt redan 2 hanar å en hons , så för att lugna det hela så tror jag 2 honor till kommer göra susen =D

                han är dock väldigt snäll emot de andra, men skulle den andra hanen bråka med nån så kommer den stora fina som ett skott och talar om att du skall minsan inte bråka här... som en ordningspolis

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nåväl att vara kingen i akvariet är faktiskt väldigt stressande - det är definitivt inte bara de underkuvade som är utsatta för stress.
                  Klart att kingen kan vara stressad, men den i filmen är inte stressad.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ursprungligen postat av tanteva
                    det är på 114 liter , jag tror dock att det var 2 hanar jag fått med mig.... för när jag stoppa i en hona så vart han den stora glad å spelade upp sig för henne =D så jag siktar på att köpa 2 honor till...
                    Han har ett helt annat betende emot den som kom med han , och den har inte heller några blå prickar på de svarta ränderna, så som den andra riktiga honan har.
                    Så jag har nog som sagt redan 2 hanar å en hons , så för att lugna det hela så tror jag 2 honor till kommer göra susen =D

                    han är dock väldigt snäll emot de andra, men skulle den andra hanen bråka med nån så kommer den stora fina som ett skott och talar om att du skall minsan inte bråka här... som en ordningspolis
                    Köp bara en hona till, annars kommer du att ha en som blir undanskuffad av två par.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      #11
                      tråkigt nog tror jag att den andra hanen dog, den fick inte vara med alls, dock så åt den. Men jag har inte sett til den på 2 dagar och när mr kung jagar son hona så syns inte han till alls... dom sommar runt i den delen han var i...den var även ganska mager....
                      Deras beteende gör mig komfunderad.. ena stunden så är dom som kompisar och simmar sida vid sida å ser ut att må bra... sedan så jagar han henne som en galning hit å dit så fort han får syn på henne.. det finns rötter med hål i ganska mycket växter med större blad att gömma sig bland å bakom.... så hon får vila ut.... men varför kan man inte vara kompis jämt för =P...

                      Jag fick höra på *lagret* att en hane kan ha 2 honor... men nu så får dessa vara ifred så kanske dem gillar varandra eller så köper jag en hane å hona till ....

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Tråkigt, men fjärilsciklider är väl lite känsliga och inte så långlivade heller även om din blev lite väl kortlivad.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #13
                          jo men det var ju svagare iom den var så mager... så jag tror det var mer det som gjorde det...dom borde ha ätit upp sig lite hos handlarn innan dom vart sålda tycker jag.... dom får ju ingen mat när dom skall resa för att inte förstöra vattnet , det vart lite för mye med att vara så tunn å bli jagad.... kan även vart så att han vart jagad för han var tunn

                          Kommentar

                          Arbetssätt...