Vilken Skalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Vilken Skalar?

    Jag tänkte beställa 3-4 st Skalarer. Kollar på en lista där man kan beställa till den lokala fiskbutiken.
    F1 innebär att det är första generationen från vildfångade, har jag förstått det rätt? Vilka är fördelarna med att köpa dessa?
    Väljer just nu mellan Rio Nanay och Peru-Altum, vad är skillnaderna mellan dessa?
    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ingen större skillnad på dess populationer av P. scalare. De är ungefär lika stora och har ungefär samma kroppsform. Det sägs att Rio Nanaya skimrar lite mer i blått och att Peruskalaren (Perualtum) ibland har lite bruna prickar på sidorna men det finns också individuella skillnader så detta kan variera mellan olika exemplar.

    Vildfångade är i regel lite dyrare och lite svårare att anpassa. I gengäld är de ofta lite större när de säljs och då ser man bättre hur färgen kommer att bli.
    Odlade är oftast lite billigare och lättare att anpassa. Dock är de ofta mindre när de säljs och det är svårt att veta hur de kommer att utvecklas. Om de t.ex. har gått i för låga akvarier får de en klunsigare kroppsform och inte så gracilt utsträckta fenor.




    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Tack för infon!
      Där jag beställer ifrån (tror det är Alex Tropicals) så väljer man storlek, så vildfångade finns i ungefär samma storlekar som de odlade.
      Det låter som att det inte är värt att lägga den extra kostnaden för att få vildfångade.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Yadina
        Tack för infon!
        Där jag beställer ifrån (tror det är Alex Tropicals) så väljer man storlek, så vildfångade finns i ungefär samma storlekar som de odlade.
        Det låter som att det inte är värt att lägga den extra kostnaden för att få vildfångade.
        Det beror definitivt på hur dom har dragits upp. Tyvärr har jag sett alldeles för många skalarer som dragits upp i för låga akvarier och dessa har aldrig utvecklats till de praktfulla fiskar som "riktiga" skalarer ofta kan bli.
        Jag hade nog inte köpt odlade skalarer obesedda

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Och om man då skall vara riktigt petig, så är det ett "säljtrick" att kalla scalarer för "altum". Just den peruanska versionen är ofta lite högre i fenor och lite längre spröt än "normala", och då har handeln slängt in ett namn som gör att man tror att det är en version av den riktiga Altumen. Men det är det inte.

          "Peru-altum" är "enbart" en version av den normalt beskrivna scalaren, högre fenor / längre spröt / smäckrare kropp / mer fräknar (ofta iaf)

          Nanay versionen har ofta som sagts ovan ett blått skimmer, samma höga fenor o långa spröt som "peru-altum", oftast mindre fräknar.

          Men de är inte långt ifrån varandra i ursprung, båda från Peru, så ibland är skillnaderna så små att man måste vara expert för att se skillnaden.


          Sedan finns det flera lokala versioner längs med Amazonfloden och dess bifloder, hela vägen ut mot atlanten.

          Ex de som kommer från Rio Tapajos / Rio Arapuins ser ganska annorlunda ut. Kraftigare kropp, kortare fenor o spröt. Uppför sig ganska annorlunda också.

          Går man ett steg norrut därifrån upp i Guyana, så är de ofta väldigt fräkniga, mer rundade fenor.

          I mitten har man dom som har röda huvuden, så kallade Red Backs.

          Osv

          Osv.


          I övrigt......

          Odlade, spelar ingen roll om det är F1 eller F125489632 bör man nog alltid köpa på plats som sagts ovan. Hela formens utveckling beror på hur de är uppfödda.

          VF (såvida de inte gått i kar för länge) har en klart större möjlighet att bli i form som de skall vara.

          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            Och om man då skall vara riktigt petig, så är det ett "säljtrick" att kalla scalarer för "altum". Just den peruanska versionen är ofta lite högre i fenor och lite längre spröt än "normala", och då har handeln slängt in ett namn som gör att man tror att det är en version av den riktiga Altumen. Men det är det inte.

            "Peru-altum" är "enbart" en version av den normalt beskrivna scalaren, högre fenor / längre spröt / smäckrare kropp / mer fräknar (ofta iaf)

            Nanay versionen har ofta som sagts ovan ett blått skimmer, samma höga fenor o långa spröt som "peru-altum", oftast mindre fräknar.

            Men de är inte långt ifrån varandra i ursprung, båda från Peru, så ibland är skillnaderna så små att man måste vara expert för att se skillnaden.


            Sedan finns det flera lokala versioner längs med Amazonfloden och dess bifloder, hela vägen ut mot atlanten.

            Ex de som kommer från Rio Tapajos / Rio Arapuins ser ganska annorlunda ut. Kraftigare kropp, kortare fenor o spröt. Uppför sig ganska annorlunda också.

            Går man ett steg norrut därifrån upp i Guyana, så är de ofta väldigt fräkniga, mer rundade fenor.

            I mitten har man dom som har röda huvuden, så kallade Red Backs.

            Osv

            Osv.


            I övrigt......

            Odlade, spelar ingen roll om det är F1 eller F125489632 bör man nog alltid köpa på plats som sagts ovan. Hela formens utveckling beror på hur de är uppfödda.

            VF (såvida de inte gått i kar för länge) har en klart större möjlighet att bli i form som de skall vara.
            Tack för infon! Märks att du är insatt i ämnet. Om jag köper några så ska jag följa ert råd och inte köpa dem osedda.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Yadina

              Tack för infon! Märks att du är insatt i ämnet. Om jag köper några så ska jag följa ert råd och inte köpa dem osedda.
              Absolut inte..... bara en amatör jämfört med de flesta.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              Arbetssätt...