Tankar om att starta mitt första SA-kar på 420 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Tankar om att starta mitt första SA-kar på 420 liter?

    Har haft akvarie i många år. Hållt med mest Malawi och Tanganyika. Nu vill jag ge prova något nytt. SA har jag aldrig hållt. Av två skäl: att vårt kranvattnet har relativt högt ph och att jag har en föreställning om att växtakvarium är svårskötta. Men, växtakvarium är väldigt vackra.
    Hur påverkar man pH-värdet nedåt på enklast sätt (minst arbetsinsats på sikt).

    Vad skulle för SA-fiskar passa i mitt 420 liters? Något förslag på set-up? Jag uppskattar intressanta beteende framför de allra vackraste fiskarna.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Jag föreslår att du tittar ut intressanta fiskar och läser på om dessa innan du bestämmer dig för att fippla med pH-värdet. För de flesta fiskar är det värre med fluktuationer i pH, som det ofta blir när man försöker sänka det, än ett konstant lite högt pH. Om du inte i första läget ska odla dessa fiskar så är det än mindre viktigt med lågt pH. Vad har du för pH och hårdhet egentligen?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Undrar samma sak som LoGeek - vad har du för värden?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...