En eller två sorters dvärgciklider i ett 180 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ch4
    • January 2016
    • 9

    En eller två sorters dvärgciklider i ett 180 L?

    Hej!
    Kan man ha två olika ciklidpar i ett 180 L Juwel Rio? Är sugen på både Kurvciklid och Boliviansk fjärilsciklid, de verkar fredliga och har liknande behov. Är det helt galet? Vilka kan funka ihop annars? Om det inte går att ha flera olika så är jag nöjd med ett par eller en grupp av samma art, viktigast är att fiskarna mår bra!
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan Ch4, personligen skulle jag nog satsa på en grupp med bolivianer, väldigt vackra, lättskötta och fredliga ciklider (i alla fall min erfarenhet). Fast jag skulle tippa på, att det även går att hålla ett par curvciklider om du inreder därefter .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tror nog också att bolivianer och kurvciklider skulle funka ihop
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ch4
        • January 2016
        • 9

        #4
        Tack för era svar!
        Vad roligt att höra att ni tror på den kombon, då har jag inte tänkt helt knasigt. Jag får väl se om jag hittar någon kunnig personal som kan se kön (tips på butik sthlm-uppsala?), vore smidigt att slippa köpa grupper och riskera flera hanar av två arter och sedan lämna tillbaka. Det känns som det vore lugnare att köpa båda paren samtidigt, än att sätta ner ett par senare när revir bildats eller? Jag kan tänka mig två lika par eller en grupp också, men vore intressant med olika.

        Kommentar

        • OneKiwi
          • August 2016
          • 3

          #5
          Jag ska skaffa en 240L och flytta över mitt fjäril par och förhoppningsvis mitt regnbåges par. Men det är om de skulle funkar ihop. Gör de?
          Tänkte har med 4 scalare 2 corydory, 2-4 malar.
          Skulle att den har funkar ihop?
          Simon

          Kommentar

          Arbetssätt...