Uppstart av biotopakvarium med Apistogramma Baenschi...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pterois
    • July 2016
    • 3

    Uppstart av biotopakvarium med Apistogramma Baenschi...

    Hallå akvarister.

    Återupptog akvariehobbyn efter mer än 20 år när barnen ville ha fiskar, och står nu inför att starta upp ett andra kar inspirerat av sydamerikansk biotop (Rio Hullaga/Amazonas).

    Det är ett Juwel Rio 240 som vi tänkt inreda efter behoven hos dvärgciklider. Substratet blir fin sand (Jula/Brogård 0.2-0.7 mm) över en blandning av bränd molera (Coop Xtra kattsand) och obränd bentonitlera (Katty kattströ), kanske lite Nature Soil/Aquasoil också på något ställe. Hardscape domineras av en hel del Redmoor-rötter och några Mangroverötter, men också sten här och där samt lite eklöv och kokosnötsgrottor. Miljön kommer att vara generöst planterad och växterna kommer att få näringslösning vid vattenbyten (PMDD) och eventuellt också ett trycksatt CO2-system.

    Vi har bytt medföljande innerfilter/värmare (Juwel Bioflow M, 600 l/h) mot ett ytterfilter/värmare med strilrör (Eheim Professionel 4+ 250T, 900 l/h).

    Som hyresgäster har vi sökt ett koncept med arter främst från Amazonas, inte slaviskt till något särskilt område även om flera fiskar finns i Rio Hullaga (Peru). Vi vill ha liv och rörelse i alla tre regionerna, med fisk såväl på botten som i mitten och i ytan. Vi har tänkt oss en uppsättning enligt följande;
    • 2 + 5 Inkadvärgciklider (Apistogramma Baenschi).
    • 15 Rödmunstetra (Hemigrammus Bleheri).
    • 7 Citrontetra (Hyphessobrycon Pulchripinnis).
    • 7 Stänktetra (Copella Arnoldi) alt. 7 Briljanttetra (Moenkhausia Pittieri) alt. 7 Röd Fantomtetra (Hyphessobrycon Sweglesi).
    • 9 Marmorbilbuk (Carnegiella Strigata).
    • 7 Pannbands-/Melins Pansarmal (Corydoras Melini) alt. 7 Orangebandad Pansarmal (Corydoras Aenus var. "Orange Stripe") alt. 7 Grönbandad Pansarmal (Corydoras sp. CW009/"Neon Green Stripe").
    • 2 Skäggmalar (Ancistrus sp.).
    Dessutom funderar vi på att ha 5 Amanoräkor som städpatrull vid sidan av Ancistrus, inte riktigt SA kanske, men räkor är ju kul för stor och liten...

    Spontana synpunkter, reflektioner, kritik och goda råd är välkommet, helst baserat på vederhäftiga källor eller beprövad erfarenhet.

    Har också några frågor till expertisen;

    1 / Är 2 hannar med 5 honor av Apistogramma Baenschi en bra grupp för karets storlek eller ska vi disponera annorlunda? (Tumregeln ca 25 cm per hona kanske bara tillämpas vid uppfödning?)

    2 / Kan vi ha A. Baenschi tillsammans med andra dvärgciklider, t.ex. A. Cacatouides eller A. Panduro?

    3 / Är det för mycket biologisk belastning med ca 50 individer och upp till ca 270 cm fisk i ett akvarium på 240 liter?

    4 / Vad rekommenderar ni för växter till en biotop inspirerad av västra Amazonas (Rio Hullaga/Peru).

    Tacksam för ert stöd i att komma rätt med vårt projekt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag hade plockat bort en del arter och valt en av rödmun/citron samt en av bilbuk/stänk.
    Jag hade bara valt en apistogramma-art och istället kompletterat den med t.ex. fjärlisciklid.
    2 hanar av Apisto brukar vara det svåraste - bättre med antingen 1 eller 3.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pterois
      • July 2016
      • 3

      #3
      Tack för kloka synpunkter, ska definitivt följa rådet att hålla en eller tre hannar A. Baenschi.

      Vi vill gärna ha ett sammanhållet stim av tetror och Rödmunnen lär ju stimma bra, blir nog att välja bort Citronerna.

      Stänktetror och Bilbukar vill vi gärna behålla men det tål att tänkas på ett varv till.


      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      Kommentar

      • Pterois
        • July 2016
        • 3

        #4
        Ingen annan som vågar sig fram efter att Kjell sagt sitt?

        Vill gärna höra från er som är Apisto-nördar, särskilt om ni har erfarenhet av Apistogramma Baenschi...

        Efter Kjells råd har vi justerat besättningen till 1 + 3 A. Baenschi, skippar Citrontetrorna men behåller såväl Bilbukar som Stänktetra, såvitt inte goda råd från er antyder annat.

        Vi har också funderat på Randig Otocinclus, men oroas av den plötsliga död som drabbat en del. Överväger också Posthornssnäcka, men vill inte att de ska ta över helt, risken är kanske liten om vi håller lagom rent?

        Alla kommentarer är välkomna...


        Skickat från min iPad med Tapatalk

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag brukar köra med sandsnäckor https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=38&SOK=1
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...