150-liters Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    • June 2016
    • 6

    150-liters Sydamerika

    hej! Jag har ett tomt 150-literskar med en BTN-bakgrund och ett eheim 2213-ytterfilter. Jag funderar över att göra det till en Sydamerika biotop och skulle vilja ha ett par fjärilar och ett par Apistogramma panduro samt ett 20-tal neontetror och ett gäng Indianplaty. Skulle det bli för mycket eller behöver jag mer filtrering? Eheimfiltret pumpar 440 liter i timmen och är fyllt med biobollar.
    Tacksam för svar.
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    #2
    Hej!
    Jag har förstått att biobollar är bra för att de inte sätts igen av skit men att de har jämförelsevis liten yta. Om det känns som att det filtrerar (biologiskt) för lite så kan du enklast sätta ett stycke filtermatta eller liknande på filtrets vattenintag alternativt byta biobollarna mot filtermatta.
    Har du tid och lust så tycker jag denna film är intressant:
    🌱 Visit https://aquariumcoop.com/ to buy aquarium plants, lights, fish food, and more from Aquarium Co-Op🐟 Buy fish at https://geni.us/LiveFish from our pr...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      hej! Jag har ett tomt 150-literskar med en BTN-bakgrund och ett eheim 2213-ytterfilter. Jag funderar över att göra det till en Sydamerika biotop och skulle vilja ha ett par fjärilar och ett par Apistogramma panduro samt ett 20-tal neontetror och ett gäng Indianplaty. Skulle det bli för mycket eller behöver jag mer filtrering? Eheimfiltret pumpar 440 liter i timmen och är fyllt med biobollar.
      Tacksam för svar.
      Vad är det för Biobollar? Jag tycker att ett 440 liters filter låter väl litet.

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        • June 2016
        • 6

        #4
        De är 30mm stora och köpta på cyberzoo. Jag skall nog komplettera med filtermatta bakom bakgrunden och sätta en pump där bakom eller det kanske räcker med filtermatta och en pump som pumpar 1200 liter i timmen och plocka bort eheimfiltret?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har dom en diameter på 30 mm så är de inte avsedda att placeras i ett ytterfilter utan i ett droppfilter.
          Filtermatta bakom bakgrunden och ett 1200 filter låter som en bra idé.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            • June 2016
            • 6

            #6
            Jag valde att byta ut biobollarna mot filtermatta istället. Men jag kommer att behålla den filtreringen eftersom Apistogrammor är ganska känsliga för strömt vatten. Jag kommer istället att göra täta vattenbyten. Istället för fjärilar kommer jag att välja att ha två arter apistogramma, ett femtontal Nannostomus, ett gäng indianplaty och några ancistrus som redan går där. Jag har ett till eheim 2213 eventuellt kopplar jag in det också om jag ser att jag inte kan hålla en hög vattenkvalitet. Apistorna som jag funderar är på ett par panduro som är parbildande och en grupp agazizzi. Sen kommer jag att hålla det välplanterat. Jag tar eventuellt fram min co2 utrustning för att få ner phvärdet och göra det bra för växterna.

            Kommentar

            Arbetssätt...