Rio nanay skalarer som lagt ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleep
    • December 2008
    • 246

    Rio nanay skalarer som lagt ägg

    Hej har en lite fråga.

    har 12st rio nanay skalarer i ett 600L och har anat att det har börjat att bildas lite par i karet.
    och idag fick jag reda på att jag har iaf ett par av dessa. när jag fick syn på ett par som hade lagt ägg på ett blad.
    det är typ andra gången i mitt liv jag har fått lek på skalarer och första gången va för 15år sen, så lite ringrostig kan man säga.
    så behöver lite åsikter om vad jag ska göra.
    typ om jag ska låta dom va och se va som händer, och sen ta ut dom för att sätta i dom i ett eget kar.
    eller jag försöka rädda dessa ägg nu. och plocka ut dom för att lägga dom i ett eget kar i en hemma gjord eggtumbler?
    om det är någon/några som har några idéer så skriv gärna lite.
    mvh Sleep!

    #fisk #ägg
    Senast redigerad av Sleep; 01 August 2016, 15:16.
    Mvh Glenn.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tycker absolut att du skall testa att låta dom gå kvar. De första lekarna kanske inte funkar men de brukar lära sig och börjar de leka så brukar det sedan rulla på.
    Lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #3
      super tack för feedback Kjell!
      då får dom gå kvar. funderar på att halvera beståndet med skalarer. då dom verkar para ut sig ganska så bra nu. och börjar bli lite tuffare tag. är det en bra ide?
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Så länge det funkar så hade jag låtit det vara (av estetiska skäl) men annars är det en bra idé att flytta ut par.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sleep
          • December 2008
          • 246

          #5
          okej. men då låter jag dom va tills jag har bestämt mig vad jag ska göra. tack så mycket kjell för råden!
          Mvh Glenn.

          Kommentar

          Arbetssätt...