Bolivianer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    Bolivianer

    Hej!
    jag har för närvarande fyra bolivianska fjärilsciklider i mitt 211 liters kar. Av dessa är en hane och resten honor. Hanen kommer överens med en av honorna men jagar bort de andra honorna. Nu funderar jag på om jag ska lämna bort honorna som hannen jagar, eller om jag ska köpa ytterligare en hane? Eller ska jag låta det vara som det är? Lite trist för honorna att hela tiden bli bortjagade...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Att släppa ner ytterligare en hane tror jag inte på. Om inte de 2 "extrahonorna" ser ut att ta skada kan de gärna vara kvar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Karin_z
      • November 2011
      • 47

      #3
      Ok tack för ditt snabba svar! Då låter jag honorna vara kvar ett tag till och om de ser ut att ta skada så skänker jag bort dom.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Karin_z
        Ok tack för ditt snabba svar! Då låter jag honorna vara kvar ett tag till och om de ser ut att ta skada så skänker jag bort dom.
        Låter riktigt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Bolivianer brukar funka att ha i grupp, har haft flera honor och hanar tillsammans i mitt 240-liters.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            Bolivianer brukar funka att ha i grupp, har haft flera honor och hanar tillsammans i mitt 240-liters.
            Ja men att släppa ner en hane i efterhand när en gammal hane redan har "pinkat in revir" brukar inte vara så lätt.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ja men att släppa ner en hane i efterhand när en gammal hane redan har "pinkat in revir" brukar inte vara så lätt.
              Nej, men bolivianer är rätt väluppfostrade av sig, vad jag har märkt. Lite maktkamper kanske det blir men inte så allvarligt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Karin_z
                • November 2011
                • 47

                #8
                Ok, skilda åsikter alltså. Bolivianerna har inte varit i akvariet särskilt länge, endast ca 1,5 månad. Hade egentligen tänkt köpa 5 från början, men butiken hade endast 4. Hmm får fundera lite. Vill inte riskera stora bråk i akvariet men samtidigt är det inte så kul att två av bolivianerna hela tiden gömmer sig för att inte bli jagade.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  För att minska på aggressionerna så kan man alltid möblera om rejält i akvariet i samband med att nya flyttar in.
                  Sedan är det oftast också bättre att flytta in flera nya samtidigt - dvs inte bara en
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Karin_z
                    Ok, skilda åsikter alltså. Bolivianerna har inte varit i akvariet särskilt länge, endast ca 1,5 månad. Hade egentligen tänkt köpa 5 från början, men butiken hade endast 4. Hmm får fundera lite. Vill inte riskera stora bråk i akvariet men samtidigt är det inte så kul att två av bolivianerna hela tiden gömmer sig för att inte bli jagade.
                    Vad det gäller en del arter är det definitivt inte att rekommendera att släppa i en ny individ till en existerande grupp, men bolivianer är som sagt inte jätteaggressiva av sig, och ditt akvarium är ju ändå hyfsat stort, och finns där mycket gömställen och växter, så bör det funka, men man kan man ju så klart aldrig garantera att det funkar. Som Kjell säger, så är det en bra idé att möblera om lite innan man släpper i de nya, och helst inte släppa i mer än en. En grupp på tre hanar och tre honor skulle nog funka i ett kar av den storleken. Eventuella aggressioner fördelas på fler individer, och de får även fler individer att välja på när det är dags för parbildning.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Shepard

                      Vad det gäller en del arter är det definitivt inte att rekommendera att släppa i en ny individ till en existerande grupp, men bolivianer är som sagt inte jätteaggressiva av sig, och ditt akvarium är ju ändå hyfsat stort, och finns där mycket gömställen och växter, så bör det funka, men man kan man ju så klart aldrig garantera att det funkar. Som Kjell säger, så är det en bra idé att möblera om lite innan man släpper i de nya, och helst inte släppa i mer än en. En grupp på tre hanar och tre honor skulle nog funka i ett kar av den storleken. Eventuella aggressioner fördelas på fler individer, och de får även fler individer att välja på när det är dags för parbildning.
                      Ordet "inte" skall väl inte vara där, eller?
                      Jag menade i alla fall att man skall släppa i fler än en.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ordet "inte" skall väl inte vara där, eller?
                        Jag menade i alla fall att man skall släppa i fler än en.
                        Det menade jag också Så, nej, "inte" ska inte vara där. Blev nog en tankevurpa där...
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Karin_z
                          • November 2011
                          • 47

                          #13
                          Gömställen, stenar, rötter och växter är det gott om i akvariet. Skulle bra gärna vilja köpa två till men är orolig för att jag överbefolkar karet då. Där går redan ett scalarepar, 20 kardinaltetror och två ancistrus.
                          Om jag ändå gör slag i saken bör ommöbleringen vara direkt i anslutning till att man koppar in de nya fiskarna eller kan man möblera om säg dagen innan? Hinner de bilda nya revir på den tiden kanske?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Tror inte att det spelar så stor roll om du släpper i en, två, eller tre till, av den anledningen, så länge filtreringen funkar som den ska, och det är bra balans i karet. Känns inte som det är särskilt överbefolkat som det är. Det bästa är nog att vänta med ommöbleringen tills man släpper i de nya. Och det behöver nog inte vara nå't drastiskt heller.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Karin_z
                              • November 2011
                              • 47

                              #15
                              Tack så mycket för alla svar! Nu fick jag lite att fundera på. Filtreringen är bra, så kanske vågar jag mig på två hanar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...