Cichlasoma astamaculatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Cichlasoma astamaculatus?

    Var i "min" butik idag, och han hade fått in nå't han sålde som Cichlasoma astamaculatus (han var osäker på stavningen), och som tydligen skulle vara nå't nytt och ovanligt, och som var rätt dyr hos grossisten, även om han inte tog så mycket för dem. Han bad mig kolla runt lite, för att försöka ta reda på vad det handlar om för art, och hur den blir som vuxen. Dessa var ungfiskar, på mellan ca 5 och 10 cm, ljusa i färgen med ett antal svarta fläckar längs sidan (en del individer hade även fläckar längre ner på sidan), och en svart fläck längst bak på rygg och analfensbaserna.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Mesoheros atromaculatus - tidigare; Cichlasoma atromaculatum..?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kan det vara Mesoheros atromaculatus som tidigare var placerad i släktet Cichlasoma
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Aj då, Mats var sekunden snabbare
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Aj då, Mats var sekunden snabbare
          Två själar, en tanke.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kan mycket väl vara den, tackar
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ser att även festae räknas till Mesoheros... Är atromaculatus lika ilsken?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard
                Ser att även festae räknas till Mesoheros... Är atromaculatus lika ilsken?
                Har inte haft M. atromaculatus men kan tänka mig att de är ganska stöddiga och ilskna - ser så ut iallafall.


                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Honan verkar hur som helst bli tjusig i lekdräkt Köpte med mig två, som jag gissar är en hane och en hona, den ena är ca 10 cm, och mer långsträckt, den andra är ca 5 cm, och knubbigare. De går med ett litet zebrapar (vit hona, randig hane) med yngel, ett blåciklidpar (hanen börjar bli rejält biffig) som leker klippt hela tiden, och ett litet par Thorichthys ellioti. Får bara hålla koll på zebrahanen, så han inte smygbefruktar de andras lekar, en annan zebrahane jag hade gjorde det med en Jack Dempseylek. De resulterande "Jack Dempsey"-ynglen blev förvisso fina, men osäljbara.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Finns rätt bra info om arten på cichlidae.com http://www.cichlidae.com/species.php?id=182
                    Vet dock inte om du kan se texten - jag kan det, men jag är betalande medlem där. Den är dock inte så aggressiv som övriga Mesoheros och blir heller inte lika stor som dessa.

                    Finns också lite info om arten på ciklid.org men enligt dom blir den något större.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Kan se en bild, och lite text. Se'n en uppmaning om att logga in för att ta del av resten av artbeskrivningen. Den verkar fin som vuxen, särskilt honan.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Kan se en bild, och lite text. Se'n en uppmaning om att logga in för att ta del av resten av artbeskrivningen. Den verkar fin som vuxen, särskilt honan.
                        Ok - då ser du inte mer för att du inte är betalande

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ok - då ser du inte mer för att du inte är betalande
                          Ja, uppenbarligen

                          Får se hur de artar sig
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...