Liten grupp till 180 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Liten grupp till 180 liter?

    Är sugen på att skaffa mig en liten grupp på 3-7 ciklider i storlek runt 10-15 cm.

    Vill ha en snäll ciklid som fungerar att ha i grupp utan att dem mobbar/mördar varandra.

    Några tips?
    Öppen för alla förslag
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Laetacara dorsigera, nyckelhål kan du ha 5-6 stycken av men de lite inte fullt så stora som de du tänkt dig.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Dem är rätt skygga av sig om jag minns rätt?
      Dem är exakt som jag tänkt mig, dem blir 10-15 cm, oftast runt 12-13 läste jag nu

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Vilken av dem?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nyckelhålscikliden är en av mina absoluta favoriter, och min erfarenhet av dem är att de inte alls är skygga, även om jag vet att det finns andra som har den erfarenheten. Storleksmässigt borde de stämma in på dina önskemål, då de blir ca 10-15 cm. De största jag har sett var väl runt 15, men det var ett tag se'n, och har inte sett några så stora se'n dess.

          Boliviansk fjäril är en annan tanke, men den blir kanske lite liten för vad du vill ha, en knapp dm eller så.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Vilken av dem?
            Nyckelhålen

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av Shepard
              Nyckelhålscikliden är en av mina absoluta favoriter, och min erfarenhet av dem är att de inte alls är skygga, även om jag vet att det finns andra som har den erfarenheten. Storleksmässigt borde de stämma in på dina önskemål, då de blir ca 10-15 cm. De största jag har sett var väl runt 15, men det var ett tag se'n, och har inte sett några så stora se'n dess.

              Boliviansk fjäril är en annan tanke, men den blir kanske lite liten för vad du vill ha, en knapp dm eller så.

              Så en grupp på 5-6 nyckelhål, passande sällskap till dem då?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, det skulle nog funka, men själv brukar jag köpa ca 6 ungfiskar som får bilda par, och när ett par har bildats så får resten flytta tillbaka till butiken för att inte störa paret när de leker. Men man kan nog behålla alla om man vill, om man inte är ute efter att odla.

                Sällskap ja... På botten är alltid en grupp pansarmalar trevligt. Kan rekommendera Corydoras panda, som dessutom påminner om nyckelhålen i färg och mönster. Nå'n stimfisk är heller inte fel, och där finns en uppsjö att välja bland, du får nästan kolla runt själv, och försöka hitta nå'n du gillar. Men några av mina favoriter är rosentetra, briljanttetra, och nättetra.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Några bilder på nyckelhål...
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...