Sällskap till ensam, äldre scalar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snabelmonstret
    • April 2016
    • 5

    Sällskap till ensam, äldre scalar.

    Hej, ungarna fick ärva kusinernas akvarium som de i sin tur fått för åtta år sen nånting. Med akvariet följde två ursprunglia invånare en ancistrus och en scalar. Nu har de fått ett nytt 300 liters kar och sällskap av ett gäng svarta neonteror.
    Nu till frågan kan man skaffe fler scalarer som sällskap till den ensamma och bör vi göra det? Som jag har förstått det har den alltid varit ensam i sitt slag. Vill att fisken ska ha det så bra som möjligt nu när vi tagit över den.
    /Johan
    Senast redigerad av Snabelmonstret; 27 April 2016, 14:52. Anledning: Såg att jag läste fel och la tråden under afrikanska ciklider istället för amerikanska. Bra start på forumet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Man vet inte innan man testat. En individ som går en ensam en lång tid kan bli bitsk och inte acceptera nykomlingar, men det vet man ju inte innan efteråt.

    Det bästa brukar i så fall vara att inte skaffa en ny utan flera nya skalarer inte mindre storlek - är de mindre ses de ofta inte som konkurrenter på samma sätt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Deckard
      • February 2016
      • 50

      #3
      Se till bara att du har ett akvarie berett att evakuera till om det inte funkar. Jag försökte introducera nya kompisar till min gamla skalar och det gick inte alls. Tog ett par veckor bara så var han ensam igen....ditt akvarie är ganska stort så om du ordnar gott om gömställen och växter som bryter siktlinjen så funkar det nog bättre än för mig.

      Kommentar

      • Snabelmonstret
        • April 2016
        • 5

        #4
        Tack för svaren. Det blir till att ställa i ordning det lilla akvariet utifall att och sen skaffa ett gäng mindre och hoppas på det bästa.

        Kommentar

        Arbetssätt...