Planera för sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adoeri
    • April 2016
    • 16

    Planera för sydamerikansk biotop

    Hej. Ny här. Jag planerar att iordningställa ett 120-l-kar där jag funderar på att skapa en amazonasbiotop för några lämpliga små dvärgciklider. Någon som gjort ett liknande projekt på sistone som vill dela med sig av inspirerande goda tips och råd? Jag har pysslat med akvarium tidigare, men det är dryga 20 år sedan, så det har hänt en del både vad gäller teknik, medvetenhet om vattenkemi osv. Och så har man väl själv lite mer av både förnuft och pengar än som tonåring...

    Förutsättningar: ett tomt Juwel Lido 120 l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej och välkommen hit.
    Vill tipsa dig om att läsa igenom Zoopets allmänna info om sydamerikanska dvärgciklider https://www.zoopet.com/index.php?opt...=article&id=28
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • adoeri
      • April 2016
      • 16

      #3
      Tack Kjell. Det var en bra grund i alla fall.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Titta gärna i Apistogramma-drottningens tråd: Piajo's Tvättstugan. Pintjockt med bra bilder, filmer på riktigt bra inredningar etc. Hur "ren" ska du ha biotopen? Helt SA i växter och allt?
        Växterna blir i så fall det svåra. De asiatiska växterna är lättare i det karet. Så här har jag inrett mitt Lido 120.

        Konsten som jag ser det är att få inredningen att gå uppåt utan att det ser uppstyltat.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • adoeri
          • April 2016
          • 16

          #5
          Frodigt och vackert! Jag tänker mig att det primära är att få vattenkvaliteten att stabilisera sig, så att det passar fisken. Växterna får komma lite i andra hand. Det är nog viktigare med växter som trivs än att de är från rätt hörn på jorden. Jag kikade i något annat forum och även på youtubefilmer från det vilda och konstaterar att stora delar av den naturliga bottenbiotopen nog består av en massa döda kvistar och löv. En väldigt brun värld utan särskilt mycket växter. Det kan ju också vara ett tema att jobba med...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Om du nu sätter fiskarna i centrum så är du ju helt rätt ute. Pinnar, löv dvs. 50 shades of brown. Då är det verkligen SA.
            Mats Bryzells stugtråd har hur mycket som helst gällande din linje. Den tar en månad att gå igenom. Men den är värd det.
            Ditt kommande paradis då:

            Fiskarna lär älska det.
            Läs gärna Mats artikel om fjärilsciklider i AEmagasinets sista nummer på www.aemagasinet.se
            Den visar på en god inställning till fiskens behov.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Just SA biotoper är lite halvlustiga. Vi har en förkärlek för att trycka ner rätt många blommor i dessa kar och sedan kalla de för SA.

              Men.... väldigt stora delar av floderna i den delen av världen är faktiskt i princip växtlösa. Inte en blomma så långt man orkar simma.

              Däremot en väldans massa rötter / pinnar / halvruttna träd / löv i massor / mulm osv osv.

              Sedan kommer det partier med ganska mycket blommor, men de är nog i minoritet i relation till det växtlösa.

              Filmen ovan som Blåvingen länkar till är ett riktigt bra exempel på hur det oftast ser ut där.



              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • adoeri
                • April 2016
                • 16

                #8
                Spännande tips. Frågan är hur vattenbalansen blir om man har få växter och mycket rötter/löv. Kan det bli för surt tro?

                Idag kom akvariet i alla fall hem och kvällen gick åt till att karva fram en bakgrund av cellplast :-)

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  jodå...surt kan det bli....men då får du allt lägga i myyyycket.....


                  dessutom...surt är det i de floderna...


                  ofta iaf...
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • adoeri
                    • April 2016
                    • 16

                    #10
                    Efter en tids pyssel är den lilla världen sjösatt.

                    Allt blir förstås inte som man tänkt sig och därför börjar det lilla landskapet med två asiatiska små invandrare. Ett par Pygmégurami.
                    De tycks trivas förträffligt efter ett dygn i "sydamerika". De verkar lagom timida och vänliga. Passar förhoppningsvis med framtida invånare...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Trevligt att det börjar komma igång. Någon liten bild kanske?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • adoeri
                        • April 2016
                        • 16

                        #12
                        Vet inte om jag kan få in bilder utan att bli goldmedlem?
                        men nu har det flyttat in lite fler invånare. En borellii-hane med tre små honor samt ett gäng kolglödstetror.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Ursprungligen postat av adoeri
                          Vet inte om jag kan få in bilder utan att bli goldmedlem?
                          men nu har det flyttat in lite fler invånare. En borellii-hane med tre små honor samt ett gäng kolglödstetror.
                          Om du har bilderna på någon bildsajt så kan du länka till dom här i inlägget.
                          Vacker kombination med fisk.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • adoeri
                            • April 2016
                            • 16

                            #14
                            Kanske går att se skapelsen här:
                            https://m.facebook.com/photo.php?fbi...00&ref=m_notif

                            (jo, länken fungerar faktiskt!)
                            Senast redigerad av adoeri; 25 May 2016, 21:15.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Tror du ser bilden och inte jag men det beror på att du länkat dig till en FB-sida där du är inloggad gissar jag. Du kan inte lägga in bilden på någon fotosajt och sedan länka dit. Då funkar det riktigt bra. Där du lade in länken står det hos mig "innehållet kunde inte hittas". Sorry.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...