Vilket schackbräde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Vilket schackbräde?

    Köpte häromdagen 6 vf schackbräden, och han hade fått in dem under enbart det namnet. Är det då D. filamentosus, eller D. maculatus? Jag gissar på filamentosus.

    Klicka på bilden för större version

Namn: D.filamentosus.jpg
Visningar: 130
Storlek: 80,4 KB
ID: 2351762 Klicka på bilden för större version

Namn: D.filamentosus2.jpg
Visningar: 126
Storlek: 85,3 KB
ID: 2351763 Klicka på bilden för större version

Namn: D.filamentosus3.jpg
Visningar: 135
Storlek: 117,7 KB
ID: 2351764 Klicka på bilden för större version

Namn: D.filamentosus4.jpg
Visningar: 133
Storlek: 79,6 KB
ID: 2351765
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det är unga exemplar du har, va?
    På bilderna ser det ut som att det är enbart honor.
    D. filamentosus är nog sannolikt, men tittar man på bilder av unga D. maculatus-töser ser de väldigt lika ut...
    Fläcken på gällocket skvallrar dock om D. filamentosus. Jädrans svårt att avgöra.
    När de färgar ut lite mer blir det lättare att säga exakt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Den största skillnaden lär ju ligga i stjärtfenan som är lyrformad på filamantosa. Vad jag kan se så är inte dina exemplar lyrformade så det skulle tyda på maculata, men samtidigt så kanske det fortfarande är unga djur som ännu inte har fått lyrformen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Den största skillnaden lär ju ligga i stjärtfenan som är lyrformad på filamantosa. Vad jag kan se så är inte dina exemplar lyrformade så det skulle tyda på maculata, men samtidigt så kanske det fortfarande är unga djur som ännu inte har fått lyrformen.
        Halloj Kjell!
        Det är hanarna som har lyrformen på stjärtfenan hos D. filamentosus - inte honorna. Därav funderingar på att det enbart är (filamentosus)honor på Shepards bilder.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Halloj Kjell!
          Det är hanarna som har lyrformen på stjärtfenan hos D. filamentosus - inte honorna. Därav funderingar på att det enbart är (filamentosus)honor på Shepards bilder.
          Sorry tänkte inte på att det bara kunde vara honor.
          Finns det någon annan distinkt artskillnad mellan dessa arter. Ser att maculatus beskrivs som den något färggrannare (gäller vuxna hanar) men nog har jag sett minst lika snygga filamentosus

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Sorry tänkte inte på att det bara kunde vara honor.
            Finns det någon annan distinkt artskillnad mellan dessa arter. Ser att maculatus beskrivs som den något färggrannare (gäller vuxna hanar) men nog har jag sett minst lika snygga filamentosus
            Det finns en hel del skillnader. Främst är det hanarna skillnaderna syns på.
            Det skiljer sig en del åt mellan honorna också, speciellt kan man se det på buk- och analfenornas färg.

            Här är en fin film på D. maculatus;

            Balz und Brutpflege der Schachbrettcichliden in ihrem Habitat im Rio Tapajos, einem Nebenfluss des Amazonas.


            Här är en film på mina Dicrossus filamentosus;


            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Fast det finns ju olika populationer av bägge arter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Fast det finns ju olika populationer av bägge arter
                Javisst!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hmm, ja, det är ungdjur, de minsta är väl bara några cm. Jag bad honom ta två lite större och två lite mindre, för att öka chansen att få båda könen, och jag köpte 6 stycken, så nå'n av olika kön borde väl finnas där, om nu inte risken är stor att man får upp bara det ena könet när man fångar dem i naturen, de är VF. Jag tycker mig ha anat en färgskillnad på bukfenorna på dem, tror att några har vitaktiga bukfenor, och att åtminstone en har röda bukfenor, men får kolla mer noga.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Hmm, ja, det är ungdjur, de minsta är väl bara några cm. Jag bad honom ta två lite större och två lite mindre, för att öka chansen att få båda könen, och jag köpte 6 stycken, så nå'n av olika kön borde väl finnas där, om nu inte risken är stor att man får upp bara det ena könet när man fångar dem i naturen, de är VF. Jag tycker mig ha anat en färgskillnad på bukfenorna på dem, tror att några har vitaktiga bukfenor, och att åtminstone en har röda bukfenor, men får kolla mer noga.
                    Oavsett vilken variant det nu är så kommer du se tydlig skillnad på honor och hanar (om du inte har sex av samma kön) inom kort.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Oavsett vilken variant det nu är så kommer du se tydlig skillnad på honor och hanar (om du inte har sex av samma kön) inom kort.
                      Ja, troligtvis. Ingen av dem i butiken är stora nog för att ha utvecklat lyrstjärt, och jag tror inte att alla han har är honor. Jag hoppas nästan att det är maculatus, då jag tycker att den verkar väldigt fin, men tror ändå att det är filamentosus. Filamentosus syftar ju också just på de förlängda fenstrålarna i stjärtfenan. Maculatus betyder fläckig, men fläckiga är de ju båda två.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Kollade på den största av dem förut, för jag tyckte att nu borde h*n väl ändå ha utvecklat lyrstjärt om det är en hane, vilket den till synes inte har gjort, så jag misstänkte att det är en hona. Såg att h*n fortfarande inte har lyrstjärt (kanske en liten antydan till att de översta stjärtfensstrålarna är något längre än de andra, men inte spetsigt, utan avrundat), däremot så verkar h*n ha lite röd/blått mönster i stjärtfenan. Så, som sagt... filamentosus eller maculatus?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av Shepard
                          Köpte häromdagen 6 vf schackbräden, och han hade fått in dem under enbart det namnet. Är det då D. filamentosus, eller D. maculatus? Jag gissar på filamentosus.

                          [ATTACH=CONFIG]n2351762[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2351763[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2351764[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2351765[/ATTACH]

                          Har tittat i tråden flera gånger och idag tog jag tag i problemet, på mitt sätt.

                          Gick igenom gamla filmer på bägge arterna och klippte ut bilder från filmerna på honor. Tittar man på fläckarna på sidorna antal och storlek så skulle jag lägga min röst på maculatus.






                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Tack för att du tar dig tid

                            Hmm, att min största börjar få färg i stjärtfenan betyder väl att det är en hane? Och den har ju även börjat få en lite annan form på stjärtfenan, honor av båda arterna har väl färglösa stjärtfenor med rak bakkant, eller är det bara filamentosushonor som har det? Gissar också att det är maculatus, eftersom om de vore filamentosus, så skulle väl min största, som verkar vara en hane, ha en tydlig lyrstjärt vid det här laget. Har haft filamentosus förr, och de hanarna jag hade då var ungefär lika stora som den största jag har nu, och då var de fullt utfärgade, med utvecklad lyrstjärt.

                            Min största är som sagt ungefär lika stor som en vuxen filamentosushane, men känns inte riktigt fullvuxen. Men är å andra sidan lite tveksam, eftersom maculatus väl har spadformad stjärtfena, men min största ser ut att ha några längre fenstrålar överst i stjärtfenan.
                            Senast redigerad av Shepard; 17 April 2016, 19:38.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Tack för att du tar dig tid

                              Hmm, att min största börjar få färg i stjärtfenan betyder väl att det är en hane? Och den har ju även börjat få en lite annan form på stjärtfenan, honor av båda arterna har väl färglösa stjärtfenor med rak bakkant, eller är det bara filamentosushonor som har det? Gissar också att det är maculatus, eftersom om de vore filamentosus, så skulle väl min största, som verkar vara en hane, ha en tydlig lyrstjärt vid det här laget. Har haft filamentosus förr, och de hanarna jag hade då var ungefär lika stora som den största jag har nu, och då var de fullt utfärgade, med utvecklad lyrstjärt.

                              Min största är som sagt ungefär lika stor som en vuxen filamentosushane, men känns inte riktigt fullvuxen. Men är å andra sidan lite tveksam, eftersom maculatus väl har spadformad stjärtfena, men min största ser ut att ha några längre fenstrålar överst i stjärtfenan.
                              Håller med dig att det definitivt lutar åt Maculatus, en film på min hanne i lektagen. Han var dessutom ungefär dubbelt så stor som en filamentosus hanne.



                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...