konstigt diskus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linus Skärbring
    • January 2004
    • 96

    konstigt diskus beteende


    Har sett att en av mina Diskusar helt plötsligt blir jätte mörk, sen riktar den huvudet uppåt och står nästan helt still riktad uppåt.

    står ca ca 20-30 sek sen börjar den simma och blir helt som vanligt. allt är över på ca 1 min...

    är lite fundersam över detta. är det lekbeteende sjukdom eller vad tror ni?
  • jte
    • January 2004
    • 58

    #2
    Gör den så mot andra diskusar eller? Mörknar den bara i ca 1 minut?
    Har det pågått länge? äter den bra?
    www.diskus-varberg.com

    Kommentar

    • mrfrost
      • October 2012
      • 186

      #3
      Har fått samma beteende på tre av mina, men ingen av dom blir mörk
      Alla äter som hästar bajsar som dom ska, dom gångerna jag sett dom ställa sig så har det
      Vart nära en annan diskus
      Någon som har svar på vad detta är?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Om du tittar på dessa bilder över Diskusens sinnesstämningar så kan den ge en del vägledning. Men sedan tror jag det beror på vilken avelsform man har. Mina Blå-Turkos blir nästan sotsvarta ibland när de är upphetsade typ inför lek, mat, fight etc. Detta är inte tecken alls på sjukdom utan det märks att de är helt friska. Tror avelsformen kan förskjuta färgsignalerna åt olika håll beroende på mängden pigment etc.
        Men hur gör den med fenorna? Hur andas den? är det "riktat" mot en individ eller står den så där själv och svartnar för sig själv?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          De höjer ju huvudet när de vill imponera t.ex. Så kolla om beteendet är riktat mot någon eller om den ställer sig precis vid en revirgräns på det sättet. Vilken typ av Diskus är det?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • mrfrost
            • October 2012
            • 186

            #6
            Tack för ditt svar, dom har aldrig blivit mörka, dom tre lag sett göra så har bara gjort det när någon annan har vart nära
            Så det borde vara att dom vill visa sig lite extra då
            Var inne och kolla dina filmer på Youtube, riktigt Nice kar

            Kommentar

            • mrfrost
              • October 2012
              • 186

              #7
              Dom som har gjort så är en piggon en melon red och en blå-turkos

              Kommentar

              • mrfrost
                • October 2012
                • 186

                #8
                Kom på att varje gång någon vinklat upp huvudet så har alltid samma melon red vart precis
                Bredvid den som gjort så.

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  #9
                  När dom gör så kan det vara ett tecken på att de är redo för att leka och visar det tydligt för alla andra diskusar i akvariet, säger inte att det absolut är så i detta fallet men det skulle kunna vara ett alternativ.
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av mrfrost
                    Tack för ditt svar, dom har aldrig blivit mörka, dom tre lag sett göra så har bara gjort det när någon annan har vart nära
                    Så det borde vara att dom vill visa sig lite extra då
                    Var inne och kolla dina filmer på Youtube, riktigt Nice kar
                    Tror precis som Woodlund att det är en lekinvit. Kul att du trivdes med mitt kar. Du har ingen bild på dina favoriter?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • mrfrost
                      • October 2012
                      • 186

                      #11
                      Ska ta tag och fixa en film någon dag så kan jag skicka en länk till dig
                      Problemet är att jag inte får till en inredning ja blir nöjd med.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Gör det du. Det är ju enbart kul att grotta ner sig i andras kar. Nyfiken att se. Även om du nu inte är nöjd själv.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...