Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • a.eriksson
    • May 2010
    • 148

    Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

    Hej!

    Har precis startat om mitt kar där jag kört svåra räkor i något år som jag nu tröttnat på. Har alltid sneglat på dvärgciklider tidigare och funderar nu på att skaffa. Körde fiskar förut för några år sedan men tänkte börja lite smått med fiskar nu igen efter nåt år med räkor.

    Jag är mest förtjust i fjärilsciklider samt nån apistogramma, typ kakaduan eller annan fin art.

    Ett som är bestämt är nog att jag ska ha några fjärilar, men hade gärna velat ha nåt apistogramma gäng ihop med dessa fjärilar för jag tycker bägge cikliderna är fina. Funkar de ihop? Jag var ner på arken zoo för att höra mig för om detta och även kika på deras fjärilar och kakaduor, och de sa att man INTE skulle köra fjärilar och apistogramma ihop om man vill lyckas med fjärilar. Därför vänder jag mig till er, är det möjligt? Håller de sig sams? Vill gärna få fjärilarna att leka osv.

    Tips på andra apistogramma som funkar ihop med fjärilsciklider utan problem?

    Mitt kar jag har är på 85 liter, 50x50 och 35cm högt. Ett fyrkantigt kar med andra ord. Gott om yta att inreda med på djupet. Tänkte försöka inreda med mycket växter och rötter för att få så många gömställen/lekställen som möjligt. Funderar på 2-3 par fjärilar, tyckte arken zoo var lagom för mitt kar. Sedan eventuellt några pansarmalar som städpatrull och lite räkor tror jag.

    Tacksam för svar så snart som möjligt!

    /Andreas
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är det fjärilsciklid (som i texten), eller boliviansk fjärilsciklid (som i rubriken) som du är intresserad av? De skiljer sig åt en del, personligen tycker jag bolivianen verkar vara närmare släkt med t.ex Biotodoma eller Acarichthys än Mikrogeophagus. Bolivianen är större, tåligare, och mer långlivad än den "vanliga" fjärilen.

    Inreder du bra, med tydliga revirgränser, och en del växter, så kan det funka med en hane och några honor av nå'n Apistogramma, och kanske ett par bolivianska fjärilar. De konkurrerar ju inte direkt om lekplatser heller, eftersom Apistogramma är grottlekare, och fjärilsciklider (både den vanliga och bolivianen) är öppetlekare.
    Senast redigerad av Shepard; 25 February 2015, 23:23.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • a.eriksson
      • May 2010
      • 148

      #3
      Det är boliviansk fjärilsciklid som jag är intresserad av, som jag läst mig till ska vara den bättre mot den "vanliga" fjärilen precis som du också sa

      De på arken zoo sa att apistogramma är mycket mer aggressiv och mindre fredlig än fjärilscikliderna? om nu apistogrammorna jagar runt fjärilarna? Enligt de i butik skulle man ej ha de ihop, men man vet ju aldrig hur mycket de kan de i butik.

      Eller är mitt kar för litet för att ha 2-3 par bolivianska fjärilar och även 3-4 st apistogramma? även om jag inreder ordentligt. är väl i princip de enda fiskarna jag tänkt ha.

      När man kikar på apistogramma i butik så ser de ju väldigt lugna och fina ut. Eller går det bra med fjärilar och nån apistogramma ihop? De börjar inte bråka osv, slåss om lekplatser, stressa ut varandra eller något?

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Min erfarenhet säger att bottenytan är för liten för 3 par bolivianer. Men lagom för att köpa 6 fiskar. Det är en skillnad. Av de sex fiskarna kommer ett kanske två par bildas och de svagaste fiskarna mobbas. De lämnar man då tillbaka. Kan dock varmt rekommendera bolivianer då de är tåliga och vackra fiskar. Men de är ju kaxiga de också, framförallt vid lek.

        apistogramma har jag tyvärr bara döda fiskar att skryta med så där kan andra komma med bättre råd.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • a.eriksson
          • May 2010
          • 148

          #5
          Bättre att börja med 2 par bolivianer?

          Tyckte jag har ganska stor bottenyta ändå. Karet är inte så långt som de flesta andra, men djupt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Bolivianer, och andra jordätare (Geophagus och liknande), hålls med fördel i grupp vad jag förstår. Jag har 6 bolivianer i mitt 240 där de går med bl.a scalarer, och även om det förekommer en del sparrande, så är de på det hela taget rätt harmlösa mot varandra. Aggressiviteten hos Apistogramma skiljer sig nog en del åt mellan olika arter, men så våldsamt aggressiva tycker jag inte att de har varit, nå'n av arterna jag har haft. Men 85 liter kanske är i minsta laget för mer än en art. En hane och några honor av någon Apistogramma, eller en liten grupp bolivianer, som får para ut. Bolivianer är som små dessutom rätt svåra att könsbestämma.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Ursprungligen postat av a.eriksson
              Bättre att börja med 2 par bolivianer?

              Tyckte jag har ganska stor bottenyta ändå. Karet är inte så långt som de flesta andra, men djupt.
              Jag tycker du inte ska tänka så mycket i par. Som sagt, köp en grupp ungfisk och se vad som händer. Det är ju som sagt inte lätta att könsbestämma vid inköp. Men var beredd på att du inte kan behålla alla.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • a.eriksson
                • May 2010
                • 148

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard
                Bolivianer, och andra jordätare (Geophagus och liknande), hålls med fördel i grupp vad jag förstår. Jag har 6 bolivianer i mitt 240 där de går med bl.a scalarer, och även om det förekommer en del sparrande, så är de på det hela taget rätt harmlösa mot varandra. Aggressiviteten hos Apistogramma skiljer sig nog en del åt mellan olika arter, men så våldsamt aggressiva tycker jag inte att de har varit, nå'n av arterna jag har haft. Men 85 liter kanske är i minsta laget för mer än en art. En hane och några honor av någon Apistogramma, eller en liten grupp bolivianer, som får para ut. Bolivianer är som små dessutom rätt svåra att könsbestämma.
                Ja mitt kar är ju i minsta laget. Med lite mer längd så hade de vart mer perfekt, så kanske det skulle gå med ett gäng apistogramma. Har nu inrett mitt kar och försökt så gott det gick att fixa lite gömställen med rötter samt växter, göder med pmdd så växterna fluffar till sig lite så de blir mer djungel, och typ väggar, gränser. Blir bättre när växterna kommer igång.

                Så jag kan köpa ett gäng 5-6 bolivianer och testa till att börja med? Eller apistogramma? En smaksak kan jag tänka mig. tycker apistogramma ser rätt lugna å fina ut i butik. Men att ha de båda tillsammans är bara att glömma eller pga storlek på kar? eller att de inte funkar ihop?

                Nå mer fisk man kan ha som lite "städpatrull" tänkte på pansarmalar, kanske nån liten mal eller något, andra förslag? Har ett gäng malaysiska sandsnäckor just nu i.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  När det gäller städning så är "malajerna" helt perfekta!

                  Gällande bolivianerna så behöver du en grupp på fem-sex individer för att få en vettig parbildning, men sedan när det börjar lekas kommer du inte att få plats med mer än ett par.
                  Själv har jag tre lekpar i mitt 310L, men det är banne mig på gränsen...

                  Visserligen har jag den senaste tiden börjat snegla på andra ciklider, och har redan ett lekpar T. maculipinnis som konkurrerar ut bolivianerna hos mig, men jag är den förste att begripa attraktionskraften hos dessa helfestliga små djur!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 150120153631.jpg
Visningar: 6
Storlek: 163,9 KB
ID: 2166308 Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132002.jpg
Visningar: 5
Storlek: 115,5 KB
ID: 2166309Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131921.jpg
Visningar: 13
Storlek: 107,6 KB
ID: 2166310 Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131905.jpg
Visningar: 8
Storlek: 116,2 KB
ID: 2166311Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142695.jpg
Visningar: 4
Storlek: 130,9 KB
ID: 2166312 Klicka på bilden för större version

Namn: 030520142794.jpg
Visningar: 7
Storlek: 111,0 KB
ID: 2166313

                  Kommentar

                  • a.eriksson
                    • May 2010
                    • 148

                    #10
                    Tack för tips och tjusiga bilder! 👍

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av a.eriksson
                      Ja mitt kar är ju i minsta laget. Med lite mer längd så hade de vart mer perfekt, så kanske det skulle gå med ett gäng apistogramma. Har nu inrett mitt kar och försökt så gott det gick att fixa lite gömställen med rötter samt växter, göder med pmdd så växterna fluffar till sig lite så de blir mer djungel, och typ väggar, gränser. Blir bättre när växterna kommer igång.

                      Så jag kan köpa ett gäng 5-6 bolivianer och testa till att börja med? Eller apistogramma? En smaksak kan jag tänka mig. tycker apistogramma ser rätt lugna å fina ut i butik. Men att ha de båda tillsammans är bara att glömma eller pga storlek på kar? eller att de inte funkar ihop?

                      Nå mer fisk man kan ha som lite "städpatrull" tänkte på pansarmalar, kanske nån liten mal eller något, andra förslag? Har ett gäng malaysiska sandsnäckor just nu i.
                      Det är nog mest karets storlek som är problemet, i större kar funkar Apistogramma och bolivianer ihop.

                      Pansarmalar är trevliga, men då bör sanden vara fin. Det bör den vara för dvärgciklider också.

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Visserligen har jag den senaste tiden börjat snegla på andra ciklider, och har redan ett lekpar T. maculipinnis som konkurrerar ut bolivianerna hos mig, men jag är den förste att begripa attraktionskraften hos dessa helfestliga små djur!
                      Nej, jag var före dig
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • a.eriksson
                        • May 2010
                        • 148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Det är nog mest karets storlek som är problemet, i större kar funkar Apistogramma och bolivianer ihop.

                        Pansarmalar är trevliga, men då bör sanden vara fin. Det bör den vara för dvärgciklider också.



                        Nej, jag var före dig
                        Köpte blästersand från jula här om dagen så den är riktigt fin och bra. tror det blir kanon!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av a.eriksson
                          Köpte blästersand från jula här om dagen så den är riktigt fin och bra. tror det blir kanon!
                          Japp, det blir det säkert!
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • a.eriksson
                            • May 2010
                            • 148

                            #14
                            Var in på arken zoo i Falun efter att ha varit på en härlig dag på skidvm.

                            Där hade de bolivianer, men tycker de var rätt färglösa och tråkiga i butiken jämfört med de vanliga fjärilarna? De hade bolivianer och vanliga i varsitt kar bredvid varandra och tycker de vanliga var mer färgglada och livliga, är mycket mer förtjust i de vanliga än bolivianerna även om de är bättre.
                            Färgar bolivianer ut mer hemma i lugnare kar?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              De bolivianer (och många andra arter) man ser i butiker är ofta ungdjur som inte är utfärgade, och inte hålls under optimala förhållanden. De blir betydligt finare när de växer till sig, och får gå i ett inrett kar. Visst, de kanske inte lyser lika mycket som den vanliga fjärilen, men jag tycker att det vägs upp av att de ofta är betydligt tåligare, mer långlivade, och lättare att få lyckade lekar av. Ofta verkar de vanliga fjärilarna man ser i butiker vara massproducerade broilers, som odlas i stor skala i bl.a Asien, vilket väl inte direkt gör dem mindre känsliga. Men kan du få tag i t.ex svenskodlade fjärilar så brukar de nog vara tåligare, men ändå inte lika tåliga som bolivianen. Det är väl just på grund av sina färger som den vanliga fjärilen har blivit så populär, och därför hårt odlad, vilket verkar ha gjort dem känsligare, och sämre yngelvårdare. Men även bra stammar av den vanliga fjärilen är mer kortlivade än bolivianen. Den vanliga fjärilen är helt enkelt en rätt känslig ciklid, som ändå ses rätt ofta i butiker på grund av sina färger.

                              Att de vanliga verkar livligare i butikerna är nog för att de ofta är vuxna, och i lektagen, medan bolivianerna är ungdjur.

                              Jag har till och från vanliga fjärilar, då jag håller med om att de är väldigt vackra, men det är inte allt som gör en fisk fin att se på, och även bolivianen blir väldigt fin. Men vill du testa den vanliga, så kör på Kör du svartvatten, två par fjärilar, med ett litet stim av nå'n mindre tetra, som glödbandstetra eller kolglödstetra, och mycket växter, så lär det bli fint.
                              Bifogade filer
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...