Tips ang mina fjärilciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceciliasav
    • January 2014
    • 6

    Tips ang mina fjärilciklider

    Hej!
    Nyligen fått hem ett par fjärilciklider, en hona och en hane.
    De verkar trivas bra!! En liten undran bara, de dagarna de bott här nu har de vid matningarna
    visat sig intresserade men om det är flingfoder de får kan jag inte påstå att de äter nått direkt. Hanen tog en munsbit idag bara och honan ingenting. Ger jag frysta mygglarver äts det däremot med god aptit.
    vet ju att jag har läst att de äter flingfoder också! Hade tänkt att ge mygglarver bara ett par gånger i veckan, men vad tror ni, är det för att de vet att det finns nått annat som är godare? Man blir ju nojig över dom när de inte äter , eftersom man har hört att de ska vara känsliga!!

    sedan passar jag på att sticka in en till fråga!! Kände mig lite lurad när jag kom från djuraffären sist, jag ville ha ett par algätande räkor men kom hem med 2 st ancistrus malar, de skulle vara bra och jag frågade om de inte blev för stora för mitt akvarie men nej det skulle inte vara några problem. Men när jag kom hem och läste så visst ansågs mitt akvarie lite för litet och framförallt till 2. Dessutom förstod jag att de inte verkar äta flingfoder? Stod något om vegetabilisk mat till dom på nätet? Fick ingen information om det i affären. Så jag undrar vad jag ska ge dom? Jag är ny på detta med akvarie som ni förstår
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Fjärilar är rätt känsliga, och kan nog vara lite kräsna med maten. Om de inte är vana vid flingfoder, så kan det nog ta ett tag innan de lär sig ta det.

    Ancistrus äter nog gärna flingfoder om det hamnar på botten, särskilt vegetabiliskt flingfoder. De är ju till största delen växtätare, men äter nog även annat som råkar ligga på botten.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ceciliasav
      • January 2014
      • 6

      #3
      Tack för ditt svar!! Ja det känns lite så, kan ju vara så att de fått mygglarver som mat i affären och därför nu kan vara lite tröga med det. Får väl avvakta och se!! Fick syn på att fjärilarna lagt ägg ikväll här, vaktade och kämpade för att hålls de andra fiskarna borta. Men efter jag släckt akvariet och en stund senare tog en kik igen så var de flesta äggen borta

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, släcker man, och har nattaktiva fiskar, som Ancistrus, så försvinner nog äggen rätt garanterat. Vill man att de ska kunna försvara äggen på natten så är en nattlampa att rekommendera. Men vuxna Ancistrus är nog lite för hårdhudade och tuffa rent allmänt för att så små ciklider som fjärilen ska kunna hålla dem från äggen.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ceciliasav
          • January 2014
          • 6

          #5
          Hu ja jag förstod nästan att det var den som var framme . Då fick jag det bekräftat! Visste inte att man inte kunde släcka så det ska jag inte göra om nästa gång!! Mycket att tänka på . Nej jag kände att det inte blev bra med malen, hade passat bättre med den algätande räkan jag var inne på från början.. Funderar på att höra om affären kan tänka sig att ta tillbaka dom. De kommer ändå växa ur detta karet så småningom !

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hur stort är karet? Ancistrus är trevliga malar så sett, men det får nog vara lite rejälare ciklider än fjärilar för att hålla dem borta från äggen. Se'n är det ganska svårt att lyckas hela vägen med fjärilslekar, det blir sällan frisimmande yngel. Vad det beror på är nog lite svårt att svara på, en del i det kan vara att de "massproduceras" och att äggen kläcks artificiellt, utan föräldrarna, vilket kan göra att ynglen själva får svårt att få kläm på yngelvården. Men även förhållanden kan spela roll, som temperatur och vattenvärden. Fjärilscikliden är som sagt ganska känslig, och kan nog behöva vissa förhållanden för att lyckas med leken, som tillräckligt hög temperatur, och tillräckligt lågt pH.

            Men vackra är de
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ceciliasav
              • January 2014
              • 6

              #7
              Karet är på 54L. Så tycker 2 blir för mycket när de blir vuxna sen. En kanske man kan ha men. Ja det är svårt! Har inte tänkt satsa på att försöka klara yngel osv, har varken kunskapen eller platsen för att lyckas med det, de är ju så känsliga att det räcker gott med att försöka få paret att trivas för övrigt! Men då vet jag lite mer vad som gäller iallafall

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Alla fjärilar är ju inte "fabriksodlade" och inte skickade lång väg (fjärilar sägs vara känsliga vid flytt), ibland kan man få tag i fina svenskodlade exemplar, dessa kan nog vara tåligare. Av alla fjärilspar jag har haft så har jag nog bara fått frisimmande yngel av ett, och se'n ett par som fick fram kläckta yngel. Det senaste jag hade tror jag var svenskodlade, och de var inte så jättekänsliga.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Ceciliasav
                  • January 2014
                  • 6

                  #9
                  Ja och det är ju svårt att veta såklart! Just dessa vet jag är "närodlade", en som föder upp och säljer i djuraffären på samma ort som vi bor. Vilket ju måste vara bra! Så jag hoppas de är tåliga! Ligger lite över det pH värde som rekommenderas för dom men de verkar må bra och har ju redan lagt ägg en gång så jag gissar väl att de tycker det är okej ��. Är ett väldigt fint par där honan är lite skygg men hanen är framåt och simmar alltid fram till rutan när man kollar läget med dom eller när det vankas mat ��

                  Kommentar

                  Arbetssätt...