Råd om Fjärillsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erda80
    • January 2014
    • 7

    Råd om Fjärillsciklid

    Hej på er

    Jag är sugen på att skaffa någon form av ciklid till mitt 95 liters akvarium, min lokala handlare rekommendera Fjärillsciklider.
    Jag är helt oerfaren gällande ciklider, finns det kanske någon annan bra nybörjarciklid. Dom får ju inte vara så stora med tanke på akvariets något blygsamma storlek. Just nu har jag 10 st kilfläcksrasboror.
    tacksam för er hjälp/Eric
  • Christer5

    #2
    Fjärilsciklid är väldigt vacker men ack så svår och ömtålig. Många mycket erfarna har stora problem att få dom att överleva.

    Någon annan får ge dig råd om lämplig ciklid.

    Kommentar

    • Erda80
      • January 2014
      • 7

      #3
      Jaha där ser man, någon mer tålig variant vore kanske bra, nyckelhålsciklid kanske?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, nyckelhålscikliden är mycket trevlig, men blir kanske lite för stor för 95 liter. Men det tar ju lite tid innan de når maxstorleken, och de är ju rätt lugna. Andra alternativ är boliviansk fjärilsciklid (som jag undrar om den är så nära släkt med den vanliga fjärilen egentligen), Laetacara dorsiger och curviceps (kurvciklid).
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Bågfensciklid kanske skulle kunna vara något, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195&SOK=1
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Bolivianska fjärilsciklider är tåligare. Om det nu är så att du fastnat för utseendet.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Att tänka på när det gäller bågfenor är att honan blir aggressiv mot hanen efter leken, i ett så pass litet kar kan han få problem att hålla sig undan honan. Jag hade visserligen tre honor med yngel samtidigt i ett 100-liters, men så var det också rena djungeln i karet, det var rätt igenvuxet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...