Nyckelhålscikliden, den perfekta cikliden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Nyckelhålscikliden, den perfekta cikliden?

    Jag har rent allmänt svårt att rangordna saker jag gillar, som film och musik t.ex, det finns ju så oerhört mycket bra. Likadant är det vanligtvis med fiskar, det finns så många fina, men... Ju mer jag tittar på mina nyckelhålsciklider, desto mer gillar jag dem. De är lagom stora, inga dvärgciklider, men inte jättestora heller... De är otroligt eleganta med sina lugna men ändå kontrastrika färger (jag är väldigt svag för "naturfärger" som t.ex brunt och beige), och långt utdragna, vimpelliknande fenspetsar. Även temperamentsmässigt är de mer eller mindre perfekta, ganska lugna, och skadar eller stressar inte andra fiskar, men har ändå attityd, och kan stå på sig, förutsatt att sällskapet inte är alltför tufft. Ett par jag hade för några år se'n lyckades föda upp en liten tapper skara yngel i ett sällskapskar, och har nu ett par som är på god väg att lyckas med samma sak. Tycker rent allmänt att det är en underskattad ciklid, som nog alltför ofta förbises i butikerna.

    Vad är era erfarenheter av nyckelhålscikliden?
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Jag håller med dej i allt, utom att det kommit några ungar. Men det ser jag fram emot, rom har dom haft.
    För övrigt tycker jag allt stämmer. En otroligt trevlig och fin firre.

    En akvariehandlare sa att han inte gillar dem. "ful, jag mår illa när jag ser dem"!

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av svea
      Jag håller med dej i allt, utom att det kommit några ungar. Men det ser jag fram emot, rom har dom haft.
      För övrigt tycker jag allt stämmer. En otroligt trevlig och fin firre.

      En akvariehandlare sa att han inte gillar dem. "ful, jag mår illa när jag ser dem"!
      Ja, har de lagt ägg, så kommer det nog yngel också vartefter Om det är ett väl samspelt par.

      Förmodligen tycker nyckelhålen samma sak om honom Hur kan man säga att man mår illa av en helt vanlig, och faktiskt vacker ciklid? Han har kanske valt fel bransch? Jag kan förstå om folk, även de som sysslar med djur, säger att de mår illa av att se en binnikemask, men nyckelhålsciklider?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Mmm trevlig och snäll ciklid som int eplöijer upp halva karet heller. Lite tråkig i färgerna enl ånga men jag upskatatde dem mest för sitt nyckelhåls mönster och just för den guldbegia färgen.
        Vad var det frö en fnossig handlare som hävde ur sig denna konstiga åsikt
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, man kan ju tycka att det finns andra, finare ciklider än nyckelhålet (även om nog många som säger så har fördomar, och bara sett små gråbeige ungdjur i butikerna), men att säga man mår illa av dem Känns lite som om man kanske valt fel bransch då, som sagt.

          När de spänner ut sina gälmembran och fenor för varandra, färgar ut, och får lysande orange ögon, då är de riktigt fina att titta på.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            #6
            Det var som med min Nanacara Anomala hona när hon hade lekdräkt, kände inte igen henne för hon var helt svart och lite gul.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Han kanske hade en dålig dag, för övrigt är han nog kunnig.
              Just det Animaniac, de har så fina ögon. Det lyser om dom. Jag gillar att dom är lite blyga, när de står sådär bakom ett blad o kollar om dom törs komma fram. Jättefina.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                De är tuffare än man ofta ger dem credit för, paret på bild tre och fyra ovan lyckades som sagt föda upp ett litet gäng yngel i ett sällskapskar, där det bl.a gick Megalechis picta, som for runt på botten som bulldozers. Ett annat par jag hade var i luven på en Geophagus brasiliensishane, och backade inte för honom, inte så länge de var ungefär lika stora i alla fall.

                Tycker det är sällan de är skygga och gömmer sig, ofta är de framme och simmar runt, undersöker saker, och letar efter nå't ätbart.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Mina är faktisk inte skygga alls längre. Hur stora brukar de vara när de blir könsmogna?
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Mitt ena par består av en hane på ca 10 cm, och en hona som kanske är 5-6 cm. Storleksskillnaden beror på att jag köpte hanen som singel, butiken hade fått honom i inbyte. Hade redan den lilla honan, och de fann varandra direkt. Honan har lagt ägg, så hon är könsmogen redan i den storleken i alla fall.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Men hur ser man skillnad på könen? Jag har 3 stycken och den ena har rygg- och analfenor som går bakom stjärtfenan. Är de andra då troligtvis honor?
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Har aldrig varit säker under alla år. Även om hannarna ska ha längre fenor. Det luriga är ju att de växer så sakta. Så det tar lång tid innan de är fullvuxna. Jag var säker på att jag bara hade hanar, men ett par lekte i förra veckan
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Vuxna nyckelhålshonor har längre anal/ryggfensspetsar än hanar av många andra arter, så det kan vara lite lurigt att gå på fenlängden på nyckelhål. Både hanar och honor har fenspetsar som kan nå bakom stjärtfenan. Har man en hane och en hona att jämföra med, så kan man se, hos jämngamla individer, att hanar är något större, lite längre i kroppen, och kanske har något lite längre buk/anal/ryggfenor. Honor ger ofta ett lite rundare intryck.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Jag har samma åsikter som du Animaniac. Har haft frisimmande ett par gånger men dom klarade sig inte längre än så tyvärr.

                            Jag har studerat mina under lek men tycker att skillnaderna är så enormt små mellan dom att det enda sättet för mig var att se vem som la rommen...
                            Å tycker man dom är fula så bör man göra en synundersökning och/eller en psykisk undersökning... Dom kan säkert vara lite intetsägande om man har dom i en tråkig stressig miljö och inte kan studera deras egenskaper men fula är dom inte.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ett par jag hade lyckades som sagt dra upp ett litet men tappert gäng i ett sällskapskar, och har en liten kull nu också, som väl är ca en månad. När det gäller yngelvård så känns de kompetenta och inte alls timida.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...