Diskus, känsliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    Diskus, känsliga?

    Hej, har bara en lite fundering... Hur pass känsliga och svåra är Diskusar att ha? Frågade nämligen min zoohandlare om det skulle gå att ha Hantelciklider tillsammans med Diskusar då dessa kommer från samma område naturligt. Han gav mig då informationen att idagens läge skulle nog det inte gå så bra då Diskusarna blivit så sönderodlade och är betydligt mycket mer känsliga än dem som lever i naturen. Dem skulle det förmodligen gå bra med.
    Så jag, av ren nyfikenhet, undrar nu om det är någon med erfarenhet av att ha Diskusar tillsammans med exempelvis Hantlar? Stämmer informationen som zoohandlaren gav mig?
    Och om diskusar nu är så extrem känsliga.. hur många behöver dem vara?

    Går inte i några planer att skaffa några, men jag är väldigt intresserad av att få höra lite kring detta. Hoppas någon kunnig kikar in och svarar Tack på förhand!
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Skulle själv säga mycket känsliga så fort akvariumet är minsta instabilt eller i obalans. Så det är optimal skötsel som gäller gällande vatten och foderrutiner. Då Hantelscikliden är ganska tuff tror jag det är lätt hänt att du får stressade och i förlängningen sjuka Diskusar med den mixen. Grundproblemet med Diskus är ju att de är lättstressade och infektionskänsliga och ju mer stressade de är desto lättare att de får diverse sjukdomar genom att deras immunförsvar försämras.
    Därför är det nog klokast att välja sk. lugn fisk som inte konkurrerar om samma utrymme i karet eller är aggressiva om nu inte karet är mycket stort.
    En del säger att VF Diskus är lite tåligare andra att detsamma gäller odlade. Men alla Diskus behöver optimala betingelser oavsett ursprung.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    Arbetssätt...