Problem med Scalar som inte äter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Problem med Scalar som inte äter

    Hej har lite problem med en av mina fyra scalarer, den matvägrar och har gjort det sen den introducerades. Jag har testat det mesta i matväg. Fryst artemia, röda, svarta och vita mygglarver, diskusgranulat och levande vita mygglarver inget verkar gå hem. Den förföljer maten lite försiktigt ibland och närmar sig men avbryter i sista sekund. Någon enstaka gång har den sugit in en levande mygglarv men spottar bara ut den igen.
    I övrigt så ser fisken ut att må bra, lite mager (minsta i gänget). Den simmar inte runt lika mycket som de andra men den simmar runt i karet lite iaf. Något jag märkt är att den gör någon sorts sug rörelse med munnen (ser ut som den gäspar stort) ibland. Skulle typ säga att det kanske är en minut mellan gångerna den gör det.
    Hans mun är väldigt genomskinlig om man jämför med de andra tre i gänget. Vet inte om det bara har blivit så pga av pigment eller om det är något fel. En annan är lite genomskinlig/vit på munnen också.
    Bifogar en bild på vad jag menar.
    Har även noterat att skalarernas avföring har varit vit och lite trådaktig till och från men igårkväll såg jag iaf två av dem som verkade bajsa normalt. Dvs färg på det och normal tjocklek.
    I övrigt äter alla andra fiskar som de skall i karet och ingen verkar vara sjuk.

    Någon som har några ideer om vad som kan vara fel?
    Har själv funderat på om jag skall testa medicinera hela karet mot invärtes parasiter?

    Mvh / John
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Fissure; 17 January 2014, 10:21.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Hur stort kar har du till dem??
    rötter o gömställen ??
    Ibland kan det räcka med ett vattenbyte o salta några dagar i karet..
    Typ i tre dagar..grovsalt utan jod finns billigt på Ica
    ibland har man ju bara otur o nån dör..man har ingen aning om varför
    lycka till!!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Där kom salt utan Jod-myten igen

      Det spelar ingen roll, sådeså.

      Sen släpper vi den idén först. Har du provat att trigga den med godis? Vad har du mer i karet? Om du har liknande fisk i övrigt så tänker jag att mygglarver kan vara en tanke, röda tar den nog lättast.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Där kom salt utan Jod-myten igen

        Det spelar ingen roll, sådeså.

        Sen släpper vi den idén först. Har du provat att trigga den med godis? Vad har du mer i karet? Om du har liknande fisk i övrigt så tänker jag att mygglarver kan vara en tanke, röda tar den nog lättast.
        Hen skrev ju att den inte tog några mygglarver, vare sig röda, svarta eller vita.

        Jag hade en scalare som betedde sig exakt så här. Skillnaden var att den först var pigg och frisk i flera
        år, innan detta beteende kom under en period av några veckor. Till sist visade sig någon form av tumör i munnen och växte fort som satan innan fisken till slut verkade så plågad (for runt och "gäspade" i princip nonstop och såg väldigt stressad ut), avmagrad och matt att jag tog livet av den. Det var tufft, men jag hade inte hjärta att se den lida.

        En del scalarer har svårt med nytt foder. Du kanske ska testa med en enda sorts mat, som de andra gillar, så att det blir lite kontinuitet i det? Salta kan man alltid testa, med eller utan jod.

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av Knax
          Hen skrev ju att den inte tog några mygglarver, vare sig röda, svarta eller vita.

          Jag hade en scalare som betedde sig exakt så här. Skillnaden var att den först var pigg och frisk i flera
          år, innan detta beteende kom under en period av några veckor. Till sist visade sig någon form av tumör i munnen och växte fort som satan innan fisken till slut verkade så plågad (for runt och "gäspade" i princip nonstop och såg väldigt stressad ut), avmagrad och matt att jag tog livet av den. Det var tufft, men jag hade inte hjärta att se den lida.

          En del scalarer har svårt med nytt foder. Du kanske ska testa med en enda sorts mat, som de andra gillar, så att det blir lite kontinuitet i det? Salta kan man alltid testa, med eller utan jod.

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          Fan, vilken miss av mig :P
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Kan uppdatera med att Scalaren har börjat käka normalt nu och är med och bråkar om maten med de andra. Tyvärr så dog en annan Scalar av okänd anledning förra veckan. Även min MacMasteri hane var död i morse, han som var så stor och fin :'(
            Så nu får hans flicka klara sig ensamen ett tag. Alla andra fiskar verkar må bra så vet inte riktigt varför han strök med också. Han och hans tös lyckades iaf fostra upp 4 st småttingar som nu är 2cm stora
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            Arbetssätt...