Scalarer och Amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikka
    • January 2014
    • 6

    Scalarer och Amanoräkor

    Gissar svaret men undrar ändå över era ev. erfarenheter... Äter Scalarer upp Amanoräkor ? Behöver en bra algätare ,vill inte ha Ancistrus ,mina röda käkar Svärdsplantor som en kanin äter sallad, jodå jag ger dom mat men de verkar föredra Svärdsplantor . Om de ändå kunde ta ett blad i taget men nejdå de måste smaka på alla.....
  • Erizza
    • October 2010
    • 1

    #2
    Har amanoräkor med scalarer, mina amanoräkor är ca 3 cm stora och scalarerna är inte full vuxna. Får snart byta kar till Räkorna då scalarerna börjar komma upp i storlek. Men dom har varit dom bästa algätarna!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Har Amanoräkor med vuxna Diskus och har haft länge med vuxna Nyckelhålsciklider. Vuxna Amanos hanterar ofta Ciklider bättre än man kan tro även om de kan ses som mat. Så är Amanos lite större tror jag det fungerar. Men du kommer inte attse röken av dem i karet. All aktivitet blir nattetid. Så en del av fixandet med alger kan de inte utföra. Små Amanos kommer däremot troligen att bli den dyraste mat du köpt till dina Skalarer.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • AnnikaMo
        • November 2008
        • 198

        #4
        Köp Anubis istället för svärdsplanta.
        annars är ju siamensis toppen när det gäller alger:-)
        Java plantor ger ancistrus sig inte på.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Amanos är som Bluewing säger bra på att hantera ciklider. Apistogramma och palettciklider var inga problem, medan Teleocichla (dvärg-gäddciklider) var precis på gränsen till vad vuxna amanos klarade av (de klarade sig, men teleocichlorna stressade dem och stal deras ägg).
          Scalarer är knepiga, de är rovfiskar och har bra klipp i bettet, men de verkar inte vara särskilt smarta och kan gå åratal innan de fattar att neontetrorna i akvariet går att äta. Min gissning blir att scalarer och amanos fungerar ihop utan att någon blir uppäten.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Tikka
            • January 2014
            • 6

            #6
            Man får helt enkelt prova

            Kommentar

            Arbetssätt...