Eldbuk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Eldbuk

    Är lite sugen på Eldbukar, men vet inte om dom passar i ett sällskapsakvarium.
    På torsdag kommer mitt 350l akvarium

    vill ha skalarer , gurami och nån sorts tetra, nån bottenfisk, men hört att eldbukar är sura och inte passar med vanliga fiskar, äter och river dom upp växter?

    tips snälla!!
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Eldbukar passar jättebra ihop med levandefödare, exempelvis xenotoca eiseni, ameca splendens, gröna svärdbärare, guppys etc.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
      Eldbukar passar jättebra ihop med levandefödare, exempelvis xenotoca eiseni, ameca splendens, gröna svärdbärare, guppys etc.
      ok men då kanske dom passar med mina fiskar då? tyckte dom var otroligt vackra när jag såg dom på affären, trots dom inte färgat ut, fast där sa dom att dom var sura
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Småfisk, som små tetror, och guppy t.ex, riskerar nog att bli mat åt vuxna eldbukar. Men med lite större tetror, med rund kroppsform, funkar de nog utmärkt med. Eldbukar är inte särskilt aggressiva mot andra fiskar, om man jämför med en del andra större centralamerikaner. De kan gräva lite under leken, men de är inga våldsamma grävmaskiner, och växter som inte råkar stå precis där de vill leka klarar sig.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Småfisk, som små tetror, och guppy t.ex, riskerar nog att bli mat åt vuxna eldbukar. Men med lite större tetror, med rund kroppsform, funkar de nog utmärkt med. Eldbukar är inte särskilt aggressiva mot andra fiskar, om man jämför med en del andra större centralamerikaner. De kan gräva lite under leken, men de är inga våldsamma grävmaskiner, och växter som inte råkar stå precis där de vill leka klarar sig.
          åh nu börjar det närma sig att jag ev kan prova några
          jag tänkte ha gurami åxå. tror ni att det funkar? tänkte ha lite tåligare växter som typ anubas och vallisneria i
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Hella2
            åh nu börjar det närma sig att jag ev kan prova några
            jag tänkte ha gurami åxå. tror ni att det funkar? tänkte ha lite tåligare växter som typ anubas och vallisneria i
            Hehe, lite ovanligt med butiker som hävdar att en fisk är aggressivare än den är, vanligare är nog att de säger att den och den fisken funkar utmärkt i ens kar fast den inte gör det. Men det är en vanlig myt om ciklider, att de alltid är aggressiva och inte går att ha med andra fiskar. Eldbuken är en hyfsat fredlig ciklid som sagt, även om de kan vara aggressiva sinsemellan. Lite mer robusta guramiarter, som t.ex blå/guld/marmor (de är olika färgformer av samma art) funkar nog.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Hehe, lite ovanligt med butiker som hävdar att en fisk är aggressivare än den är, vanligare är nog att de säger att den och den fisken funkar utmärkt i ens kar fast den inte gör det. Men det är en vanlig myt om ciklider, att de alltid är aggressiva och inte går att ha med andra fiskar. Eldbuken är en hyfsat fredlig ciklid som sagt, även om de kan vara aggressiva sinsemellan. Lite mer robusta guramiarter, som t.ex blå/guld/marmor (de är olika färgformer av samma art) funkar nog.

              Vill ju ju så klart ha mosaikguramin) den snällaste
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, även mosaikguramin kan funka, den blir ju ungefär lika stor som blå gurami, och är inte lika känslig och timid som de mindre guramiarterna, som dvärggurami. Mosaikguramin tenderar att hålla sig lite högre upp, medan eldbukarna oftare håller till längre ner.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Tja, även mosaikguramin kan funka, den blir ju ungefär lika stor som blå gurami, och är inte lika känslig och timid som de mindre guramiarterna, som dvärggurami. Mosaikguramin tenderar att hålla sig lite högre upp, medan eldbukarna oftare håller till längre ner.
                  Exakt vad jag tänkte på! guramin vill väll helst hålla sig uppåt och eldbuken nedåt, ja det tåls att tänka på...
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    om, det blir dessa fiskar, ska eldbuken isåfall introderas sist?
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hella2
                      om, det blir dessa fiskar, ska eldbuken isåfall introderas sist?
                      Ja, köp sex yngel, låt dem para ut. Sälj sedan överblivna fiskar.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        [QUOTE=Joakim Lundgren;1674110]Ja, köp sex yngel, låt dem para ut. Sälj sedan överblivna fiskar.[/

                        tack för bra svar
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Klart du ska ha eldbukar. skit i trök scalarer och trök guramis ;D

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ryskbompa
                            Klart du ska ha eldbukar. skit i trök scalarer och trök guramis ;D
                            haha, vill ju inte bara ha eldbukar
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Akvariet är ju ändå rätt stort, så med mycket gömställen och växter, så är det nog inga problem. Faktiskt är det nog scalarerna istället för eldbukarna som kan komma att vara lite bråkiga mot guramina när scalarerna leker, eftersom de, liksom guramina, gärna håller till högre upp i karet. Men ingen av de här fiskarna är ju jätteaggressiva, och akvariet är som sagt rätt stort. Men egentligen skulle man ju välja antingen scalarer eller gurami, och se'n köra med nå'n lite större tetra, eller annan lämplig stimfisk.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...