Är detta en hane och hona eller två hanar? (Zebraciklider)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Redlinefoto
    svarade
    Jag ska ta och byta in en av dom, jag skaffade dom för att få yngel.

    Som jag fattat det får hanar en fettknöl på pannan när dom blir äldre.

    Dom borde vara mellan 2-3 år gamla.

    Tack för alla svar!!

    Mvh/Fredrik

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Jag tycker det ser ut som 2 honor, jag hade zebror för många år sen och om jag inte minns fel så har hanarna mer pukel i huvudet presis som det nedre fotot som animaniac visar.

    Lämna en kommentar:


  • Ove.P
    svarade
    Ja om du har ett par eller 2 honor kommer du få reda på om ett par dagar, om det nu är äggläggningsröret som syns, 2 honor lägger ofta rom tillsammans. Möglar rommen har du 2 honor, om rommen inte möglar så har du ett par, ingen rom = 2 hannar.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Den ljusare av de två har äggläggningsröret rejält ute (behåll den, den är den säkraste honan), förmodligen kommer hon att lägga ägg snart, vilket två honor kan göra tillsammans.

    Här är två bilder på hanen och honan i ett par jag hade nyligen. Man var tvungen att titta ganska noga på honan för att se att hon var orange på sidan, medan en annan hona i butiken var betydligen mer orange. Kan vara svårt att se på hans film om de är orange eller inte. Men är de vuxna, som han säger, så är de för små för att vara hanar.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 26 July 2011, 18:53.

    Lämna en kommentar:


  • Redlinefoto
    svarade
    Okok tar och åker bort till trop (igen, va där och lämnade in 40st Malawi härom dagen) ...

    Har undrat nu ett tag varför dom inte lägger rom, men det förklarar ju saken.

    Mvh/Fredrik


    130L
    54L räkkar
    15L räkkar
    350L Malawi

    Lämna en kommentar:


  • Ove.P
    svarade
    Skrolla ner en bit på denna sida så får du se hur en hona ska se ut http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=198

    Något äggläggnigsrör kan inte jag se på filmen, däremot ser det ut som den ena gör nummer 2

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Fråga om du får byta in den ena mot en hane, du behöver inte göra dig av med båda. Vet inte om Hornbach byter in fiskar, men Trop i Göteborg gör det, och han har zebror inne. Men om du åker dit, så köp inte fel, då han har några exemplar av en liknande art, Amatitlania siquia (Honduran Red Point) i samma kar som några större zebror.

    Lämna en kommentar:


  • Redlinefoto
    svarade
    Jag köpte dom fullvuxna från hornbach i Göteborg.
    Hon sa att jag får ett par då antog jag att jag skulle få en hane och en hona.

    Hur ska man göra då? Köpa en hane eller göra sig av med dom och köpa ett "riktigt" par?


    130L
    54L räkkar
    15L räkkar
    350L Malawi

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Näpp, tvärtom Det är två honor. Det orange kan synas mer eller mindre på olika individer, en del honor syns det knappt alls på. Den ena syns det klart och tydligt att det är en hona, då hon har äggläggningsröret rätt långt ute. Jag antar att båda är köpta samtidigt, och förmodligen är kullsyskon? Hanar är ungefär dubbelt så stora som jämngamla honor.

    Lämna en kommentar:


  • Redlinefoto
    svarade
    Okok tack för svaret, den ljusare är lite gul/orange på baken och lite på fenorna.

    Lämna en kommentar:


  • Ove.P
    svarade
    Ja det är 2 hanar, honorna är gul/oranga på sidan.

    Lämna en kommentar:


  • Är detta en hane och hona eller två hanar? (Zebraciklider)

    Tjenare!

    Jag har börjat misstänka att mitt par är två hanar!
    Dom har ju lite olika färger, den ljusa ser ju ut att vara en hona, men dom leker inte.

    Någon som kan se om dessa är hona/hane eller hane/hane?

    http://www.youtube.com/watch?v=zjDjJXt85Yk


    Mvh/Fredrik
Arbetssätt...