Fisk och akvarie fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    Fisk och akvarie fråga.

    Sambon satt och visade lite fiskar för mej idag som hon tycker vi ska skaffa. Den hon mest ville ha är ett par (hona, hane) Guldsömciklid. Tycker själv att den fisken liknar våran Jack Dempsey väldigt mycket både i utseende och artbeskrivning. Hon tycker vi kan ha dom i samma kar då dom verkar lika ilskna båda sorterna.
    Skulle detta gå eller blir det fiskmat av alltihopa??

    Vilket leder även till följdfrågan om akvarium. Då vi idag har våra Jack Dempsey i ett 160 liters kar (Då dom inte är allt för stora ännu så behöver vi inte ett fullstort kar riktigt än) skulle vi kunna ha Guldsömcikliderna i samma kar eller behöver vi byta till större innan. Samt i artbeskrivningen så kräver Dempseyn större kar än Guldsöm fast dom blir mindre som fullvuxna.
    Hur kommer det sej??
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det har nog med revir o "lebensraum" som tyskarna skulle sagt. de har nog lite olika beteende o där med behöver olika utrymmen. jag skulle inte ha ens små JDs i 160L ( ja jo yngel då iof)

    tycker ni ska byta upp er till ett mycket större kar eller byta fisk.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      det har nog med revir o "lebensraum" som tyskarna skulle sagt. de har nog lite olika beteende o där med behöver olika utrymmen. jag skulle inte ha ens små JDs i 160L ( ja jo yngel då iof)

      tycker ni ska byta upp er till ett mycket större kar eller byta fisk.
      agree
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Vi jobbar på att få plats för ett stort kar åt JDs. Problemet är att lägenheten har en så j...a dålig planlösning så det finns inga väggar att sätta ett stort akvarium mot. Ska dock riva ut data rummet helt och se om vi kan använda en av väggarna där istället. Vi hade dock JD paret i vårat 600L innan. Men efter att dom jagat ihjäl ett antal av fiskarna så blev dom satta i "karantän" i 160L. Dock så är ytan dom rör sej på nu lika stor som den dom hade i 600. Men som sagt större kar kommer dom få.

        Skulle vi kunna ha båda dom arterna i ett 600L då??
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        Arbetssätt...