Guianacara Geayi bilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Det var inte lite bilder det! Kul att se att de växer och är så fina i färgerna.
    Checking out...

    Kommentar

    • pereli

      • March 2005
      • 269

      #17
      Ursprungligen postat av Dre
      Det var inte lite bilder det! Kul att se att de växer och är så fina i färgerna.
      Japp, de blir finare för varje dag som går .
      Min fotoblogg

      http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #18
        Blir lyrisk när jag ser dessa jordätare. Riktigt granna! och som Broddan skrev, dom har en speciell uppsyn :-)
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #19
          Blir lyrisk när jag ser dessa jordätare. Riktigt granna! och som Broddan skrev, dom har en speciell uppsyn
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #20
            Just de högt belagda ögonen och den "gulliga" munnen (om man får säga så) samt banden över kroppen skapar en snygg firre. Något som sällan syns på bild är de röda bukfenorna och de prickar som finns på ryggfenan. Men jag tror ändå huvudet är det som gör fisken.
            Checking out...

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #21
              Lite fler bilder på hannen
              Bifogade filer
              Checking out...

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                #22
                Riktigt snygga. Kräver jordätare att man håller endast sådana i karet eller kan man ha dem tillsammans med andra SA-fskar? Tänkter på tetror, scalarer och apistogrammor bland annat
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #23
                  De går definitivt att ha med alla du nämner även med diskus exempelvis. Just dessa kan man ha i ett akvarium från 100 liter och uppåt. i ett så liten burk kan man max ha ett par och man får räkna med något begränsat beteende under lek.

                  så gott som alla jordätare har ett milt temperament som passar de flesta andra lugna fiskar. Undantagen tillhör de från brasiliensis släktet och i min mening tapajos orange heads som är väldigt aktiva och snabba på maten och passar därmed inte apistogrammas exempelvis.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • slade
                    • May 2010
                    • 159

                    #24
                    Ursprungligen postat av Dre
                    De går definitivt att ha med alla du nämner även med diskus exempelvis. Just dessa kan man ha i ett akvarium från 100 liter och uppåt. i ett så liten burk kan man max ha ett par och man får räkna med något begränsat beteende under lek.

                    så gott som alla jordätare har ett milt temperament som passar de flesta andra lugna fiskar. Undantagen tillhör de från brasiliensis släktet och i min mening tapajos orange heads som är väldigt aktiva och snabba på maten och passar därmed inte apistogrammas exempelvis.

                    Läste på artbeskrivningen att man behöver ha ett större kar om man ska ha mer än ett par. Hur många har du i ditt 430 liters?

                    En annan fundering jag har är om de låter växterna vara i fred? Jag har ganska mycket och vill fortsätta ha det så.
                    450 L SA
                    80 L SA

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #25
                      Jag har bara ett par. Jag skulle kunna tänka mig ett till, men då vill jag hellst hitta owroewefi varianten.

                      de rör inte växterna, men jag lägger liten sten kring växtrötterna för de gräver en del då de är grottlekare. Men de håller sig till en eller 2 grottor. Hanen gräver en och lockar dit honan för äggläggning, sedan gräver han en egen en bit bort. När de väl har dessa så återanvänds de mellan lekarna.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • slade
                        • May 2010
                        • 159

                        #26
                        Låter ju väldigt fredliga. De ger sig inte på mindre tetror typ kardinal, neon, glödband osv?
                        450 L SA
                        80 L SA

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #27
                          Nej, de är riktigt fredliga och håller sig ifrån allt vad tetror heter enligt min uppfattning. Nu har jag inte haft de minsta men jag har haft en hel hög med sajicayngel i samma akvarium från att de vat 1cm långa och Guianacarorna var helt ointresserade.

                          Jag har märkt att sedan jag flyttade dem till 430 akvariet från ett 100 liters så är de "aggressivare" under lek. Men det är väldigt milt ändå. Honan jagar undan inkräktare men aldrig mer. I allmänhet är alla andra fiskar helt ovetande om att lek och yngelvård pågår.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • slade
                            • May 2010
                            • 159

                            #28
                            Ursprungligen postat av Dre
                            Nej, de är riktigt fredliga och håller sig ifrån allt vad tetror heter enligt min uppfattning. Nu har jag inte haft de minsta men jag har haft en hel hög med sajicayngel i samma akvarium från att de vat 1cm långa och Guianacarorna var helt ointresserade.

                            Jag har märkt att sedan jag flyttade dem till 430 akvariet från ett 100 liters så är de "aggressivare" under lek. Men det är väldigt milt ändå. Honan jagar undan inkräktare men aldrig mer. I allmänhet är alla andra fiskar helt ovetande om att lek och yngelvård pågår.

                            Det låter perfekt. Har funderat en hel del över vilken lite större ciklid man kan ha med växter och mindre fisk.

                            Tack så hemskt mycket för all information om jordätare. Jag har inte haft någon direkt koll på dessa. Det blir med stor sannolikhet någon jordätare i framtiden. Just nu har jag fullt i karet så det får blir när det finns plats.

                            Jag har kollat lite hos mina lokala handlare och jag kan inte hitta just Guianacara geayi. Inte ens i beställningslistorna just nu. Det finns däremot en del andra jordätare att få tag i. Är dessa ovanliga så man endast hittar dem i lite större butiker och städer?
                            Senast redigerad av slade; 28 January 2011, 18:48.
                            450 L SA
                            80 L SA

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #29
                              Det finns en stor grupp på Akvarielagret. Jag har levererat till Arninge djurmarknad och där finns 4-5st kvar. Annars vet jag inte om de finns att få tag på.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • slade
                                • May 2010
                                • 159

                                #30
                                Ursprungligen postat av Dre
                                Det finns en stor grupp på Akvarielagret. Jag har levererat till Arninge djurmarknad och där finns 4-5st kvar. Annars vet jag inte om de finns att få tag på.
                                Ok, jag har ju sisådär 60 mil till Stockholm så det är lite mastigt att köra. Jag ska hålla koll på importlistorna som kommer varje månad så får vi se.

                                En till fundering (de tar aldrig slut ), enligt artbeskrivningen här på zoopet är det väldigt svårt att se skillnad på könen. Hur lyckades du få tag på ett par?
                                450 L SA
                                80 L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...