Diskusen bara dog?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • San_tas
    • February 2007
    • 28

    Diskusen bara dog?

    Det är med vemod jag skriver att jag lyckats ta död på en tillsynes helt frisk diskus i bra kondition. Men jag fattar inte riktigt varför den dog.
    Kan det bero på vatten bytet som gjordes i söndags tillsammans med ny mäsk satts? bytte då 2/3 och det brukar jag göra. Temperaturen var ca 29-30 på det nya vattnet. Mäsken var det full spurt på och det bubblade som , så jag skruvade av korken på flaskan på kvällen. Nu för 30 min sedan hittar jag den död och vi beundrade den så sent som i söndags för att den var så vacker.. Är de mycket känsliga för ph förändringar och vatten byten vad tror ni?

    Bifogar en ganska färsk bild på den, är det någon som vet var man kan köpa ett par likadana i gbg omr?
  • San_tas
    • February 2007
    • 28

    #2
    Får inte med bilden hur gör man?

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Låter som om det antingen är en kraftig PH svängning eller helt enkelt CO2 förgiftning den drabbats av, du såg inte om den var uppe och kippade luft vid ytan? Övriga fiskar, hur beter de sig?
      Vattenbyten är de inte så känsliga vid om de är vana vid större byten.
      Hur länge hade du haft diskusen?

      Du får ladda upp bilden på en extern sida och länka till den.
      www.imageshack.us fungerar fint.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • San_tas
        • February 2007
        • 28

        #4
        Jo de var flera fiskar uppe vid ytan men inte den, det var därför jag tog den ur bruk,co2 var bara igång några timmar.., kan den blivit förgiftad och dött senare?

        Kommentar

        • San_tas
          • February 2007
          • 28

          #5
          Köpte den i julklapp till mig själv i fjol.

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Synd på en väldigt vacker Röd Turkos!
            Diskus är ju rätt känsliga fiskar, om de var uppe och kippade luft på ett sätt de vanligen inte brukar göra så tippar jag på att det var det som tog kål på diskusen, eller att det ialla fall är rellaterat till det, CO2 förgiftning tar inte alltid död på fisk men stressen det orsakar kan mycket väl göra det.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • San_tas
              • February 2007
              • 28

              #7
              Tack för svaren, det var nog co2 förgiftning i någon form eller stressrelaterat pga detta. Japp de var mycket synd... Deppigt hemma nu, det därför jag söker efter samma sort, gillar täckningen med de röda prickarna, oftast är det "bara" röda sträck. Måste man hitta uppfödaren tro?

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Kan du få tag på uppfödaren så gör det men vet du var den kommer ifrån?
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • San_tas
                  • February 2007
                  • 28

                  #9
                  Ingen aning, kan fråga i affären där jag köpte den. För det väll så att teckningen varierar beroende på uppfödare eller?

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Nja, vetetusan, kan säkert till viss del bero på föräldrarna men jag köpte 10st BT ifrån samma kull och det är inte samma teckning på alla.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Ph svägning eller vattenbytet är inga problem. Om den förgiftats av din mäsk borde fler fiskar betett sig "förgiftade" för jag antar att du hade fler diskus. Snabba dödsfall orsakas nästan uteslutande av yttre eller mekaniska faktorer, så stress är möjligt, de får upp rätt bra speed o kan göra rusningar.
                      Och det hände då o då att de "kör ihjäl sig"
                      Fisken var annars en Leopard, blå botten, röda fläckar o 9 stressbars.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • San_tas
                        • February 2007
                        • 28

                        #12
                        Ja det var fiskar vid ytan och kippade efter luft, det var då jag skruvade av korken till mäsken så det slutade bubbla.

                        "Leopard, blå botten, röda fläckar o 9 stressbars" Heter den så..? Jag har inte sett den typen förut i zoobutiken är det en ovanlig sort?

                        Köpte ett par förra året men den ena dog förra månaden av en annan åkomma som återkom ideligen, nämligen flagiater som fick den att sluta äta. Vad jag har förstått skall man behandla med Octozin och ha en temp på 32-34 C*. Kass mage är på nått sätt lättare att acceptera eftersom det är ganska vanligt.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Kaj: du kanske har sådana?

                          Den här tråden har hamnat grymt fel.... Tetra?, javisst liksom.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...