Lek av Nanochromis transvestitus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Lek av Nanochromis transvestitus

    Mitt ena Nanochromis transvestituspar har frisimmande yngel såg jag De går i ett 74-liters med en (hemmaodlad) bågfenshane (tror att honan är död), ca 10 Otocinclus, och ett gäng Endlers. Hur stor schans är det att ynglen klarar sig i det sällskapet?

    Även om de beter sig som, och liknar paletter, så kräver väl ynglen lite mer ompyssling än dessa?
    Senast redigerad av Shepard; 09 January 2009, 22:56.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Nicke SA
    • January 2008
    • 32

    #2
    Hej
    Ganska stor chans att ynglen klarar sig, -tror jag. Eventuellt skulle du ta bort bågfenscikliden. Guppisar och otocinclus tror jag inte är något problem för dem.
    Sköt akvariet som vanligt men var lite försiktig när du byter vatten så det är ungefär samma vattenvärden och temperatur.
    Vad har du för pH? Har läst att det skulle bli överskott på hannar/honor om det var högt, samt att det behövs ganska lågt för att äggen ska kläckas.
    Har själv två snygga och runda honor som gått utan hanne 4 månader. Hannen klarade tyvärr inte acklimatiseringen så bra. Ska självklart skaffa hannar när jag springer på dem nästa gång. Stort lycka till med denna vackra fisk, -de borde spridas mer. De är som sagt både snygga, men också en liten utmaning.
    Mvh Niklas

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Mitt pH brukar ge mest hanar av paletter (som den senaste albinokullen), så förmodligen blir det väl samma med dessa.

      Men palettyngel brukar ju föda upp sig själva, Nanochromis (och även andra Pelvicachromisarter) kräver väl lite mer pill och matning?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nicke SA
        • January 2008
        • 32

        #4
        Enligt denna sidan ska det inte vara så svårt http://dwarfcichlid.com/Nanochromis_transvestitus.php .
        Sätt igång artemiaodlingen eller mata med något annat yngelfoder. Jag brukar köra med artemia några dar, sedan brukar de flesta yngel kunna äta frysta cyclops eller nåt annat smått istället. Enligt sidan kan man se könen på de små tidigt på stjärtfenan.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag känner inte riktigt igen mig i att de skulle vara särskilt aggressiva mot varandra, och har fått flera kläckta kullar. Däremot brukar de försvinna efter nå´n vecka.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kan du slänga in bilder på dem, Micke?
            De är supersnygga och en klar aspirant på att få komma även hem till Varberg.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nicke SA
              • January 2008
              • 32

              #7
              Funderar på att det kanske kan vara så att ynglen dör för att pH inte är optimalt. Samtidigt tycker jag det vore lustigt om äggen kläcks. Fick tanken efter att ha läst info (en av de första sidorna om man googlar), där det i översättning stod ungefär när ynglen är frisimmande kan man successivt höja pH till 6-7 vilket gör vattenbytena enklare.
              Är de vf eller akvarieodlade? Om de är odlade tror jag inte ynglen försvinner av den anledningen jag lanserade.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Kul att så många på zoopet kör lektrådar av små ciklider just nu, det är roligt att följa och samtidigt inspirerande för oss andra som önskar lek på våra
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Oj, vad kul med en N. transvestitus-lek-tråd. Jag har varit sugen på dessa ett tag och det skall bli intressant att följa skeenderna här!
                  Släng gärna in lite bilder eller rent av en film!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Bilderna skulle nog bara bli usla om jag försökte Såg inte till ynglen förut, men kollade inte så noga heller. Paret pucklade däremot på bågfenshanen, så nå´t försvarar de i alla fall.

                    Min erfarenhet är att de inte är särskilt svåra att få lek av, eller få kläckningar och frisimmande yngel av, däremot försvinner de se´n, vilket gör att jag misstänker att det är mer pill än med t.ex vanliga palettyngel, som ju mer eller mindre föder upp sig själva. Men de liknar ju palettyngel, och födosöker på samma sätt, så i ett väl ingånget akvarium borde väl några klara sig?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Eller om det är så viktigt med pH:t så kanske man kunde flytta över ynglen till ett kar som är väl ingånget lite högre pH?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Akvariet är väl ingånget, och i palettkullen som fanns där innan klarade sig en del. Så mat och så borde det ju finnas, och pH:t måste väl vara ok, eftersom ynglen kläcks? Har ett par i ett annat akvarium också, som jag inte tror har lekt än, men de är nog på gång.

                        Lika lätta att föda upp som vanliga paletter verkar de hur som helst inte vara.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Kollade till dem förut, och såg att det fortfarande är ett gäng kvar
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Kul att det är några kvar, och så har du ingen kamera?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Kul att det är några kvar, och så har du ingen kamera?
                              Jo, men bilderna lär inte bli så bra
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...