Röd Juvelciklidhona Våldtagen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Röd Juvelciklidhona Våldtagen!

    Har ett par Röda juvelciklider som nyligen fått yngel, inte långt efter att ynglen började simma runt i akvariet blev hanen väldigt agressiv, stressade runt och käkade upp precis hela stjärtfenan och en bit av ryggfenan på honan.
    Dessutom försvann det mer och mer yngel.

    nu satte jag honom i en flytande yngelbur tills honans honan repat sig lite, där håller han sig väldigt lugn och stilla i alla fall jämnfört med malawiciklider.


    Var det rätt att låsa in hanen istället för den skadade honan?

    kan det hända att juvelhanar käkar yngel?
    Lyssna inte på mig
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag hade nog hellre satt ner den skadade. Annars om de andra fiskarna bedömmer henne riktigt skadad kan de börja äta av henne trots de kanske inte är så mycket köttätare.

    Dessutom behöver hon nog lite lugn och ro nu. Och om han är den dominanta så kanske han kan skydda ynglen bättre?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      andra fiskar är ingen fara, dom är ensamma i 60liter
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Jaha, då spelar det nog inte så stor roll.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Kan helt enkelt vara så att akvariet var för litet, i kombination med brist på fiskar att försvara ynglen mot. Vilket nog ändå inte hade funkat med rödciklider i ett 60-liters, de hade nog blivit dödade.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Triggerhappy
            • April 2007
            • 377

            #6
            jo det är säkert för litet, köpte paret bara för att dom i affären just hade lekt i ett ännu mindre kar och det funka bra.
            Lyssna inte på mig

            Kommentar

            Arbetssätt...