720 malawi!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    720 malawi!!!!!!

    Hej!!


    Kommer antagligen att få chansen att inreda och välja fiskar till ett 720L kar som ska stå på en skola i uddevalla.

    akvariet som det är nu är mycket dåligt skött alger överallt och fiskarn är sletna och har sjukdommar. vet inte vilka sorter det är men tror det är några rödzebror och lombardoi men är osäker för några av dem är giganter(14-17cm!!) Akvariet har också en mörk bakgrund som de gjort själva

    Jag hade tänkt att tömma hela karet och göra om det från grunden.
    kommer dock inte kunna ta ut bakgrunden.
    hade tänkt mig 2-3påsar biltemasblästersand en säck lite mörkare? (exempel??) och en med grova stenar (0.5-2cm) sedan hade jag tänkt att ha mycket sten ca 45cm höga stenhögar och 3-4 stycken.
    Fiskvalet är jag jag väldigt glad om ni kan komma med förslag.
    Det är dock viktigt att de är lättskötta

    Jag har funderat på socolofi, tror det kan bli tufft med många (10-15 st) Är det för många? och sedan golden (10-12st)
    sen någon sort till eller tror ni det blir för mycket?


    Samanfattat:
    *Vad tror ni om sanden? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

    *är det en lämplig inrednin,
    komm gärna med andra förslag på hur man kan göra eller inte ska göra!

    *Hjälp med fisk val!

    *Hur ska man få det så lätt skött som möjligt? (algätare sniglar mm)

    Om ni har mer tips så är det VARMT välkomna!!!!!!

    Som planeringen är nu så kommer det att tömmas nästa helg.



    Mvh Axel!!
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    #2
    Ursprungligen postat av axeisi
    Hej!!


    Kommer antagligen att få chansen att inreda och välja fiskar till ett 720L kar som ska stå på en skola i uddevalla.

    akvariet som det är nu är mycket dåligt skött alger överallt och fiskarn är sletna och har sjukdommar. vet inte vilka sorter det är men tror det är några rödzebror och lombardoi men är osäker för några av dem är giganter(14-17cm!!) Akvariet har också en mörk bakgrund som de gjort själva

    Jag hade tänkt att tömma hela karet och göra om det från grunden.
    kommer dock inte kunna ta ut bakgrunden.
    hade tänkt mig 2-3påsar biltemasblästersand en säck lite mörkare? (exempel??) och en med grova stenar (0.5-2cm) sedan hade jag tänkt att ha mycket sten ca 45cm höga stenhögar och 3-4 stycken.
    Fiskvalet är jag jag väldigt glad om ni kan komma med förslag.
    Det är dock viktigt att de är lättskötta

    Jag har funderat på socolofi, tror det kan bli tufft med många (10-15 st) Är det för många? och sedan golden (10-12st)
    sen någon sort till eller tror ni det blir för mycket?


    Samanfattat:
    *Vad tror ni om sanden? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

    *är det en lämplig inrednin,
    komm gärna med andra förslag på hur man kan göra eller inte ska göra!

    *Hjälp med fisk val!

    *Hur ska man få det så lätt skött som möjligt? (algätare sniglar mm)

    Om ni har mer tips så är det VARMT välkomna!!!!!!

    Som planeringen är nu så kommer det att tömmas nästa helg.



    Mvh Axel!!

    Tycker du ska dra på ordentligt med EN art.. Där det skiljer ordentligt mellan hona och hane, fast ändå färgglatt. Tänker då direkt på Rödzebra... (orange honor och blå hanar)
    Sen så väljer du ancistrus, dom äter alger och är ganska så anspråkslösa
    Senast redigerad av Koksalt; 18 January 2008, 21:22. Anledning: Stavfel
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      Jo det skulle vara coolt.!!

      någon mer som har något att säga
      Tänker då främst på *Vad tror ni om sanden? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

      *är det en lämplig inrednin,
      komm gärna med andra förslag på hur man kan göra eller inte ska göra!

      *Hur ska man få det så lätt skött som möjligt? (algätare sniglar mm)



      Om ni har mer tips så är det VARMT välkomna!!!!!!



      Mvh Axel!

      Kommentar

      • _tösen_
        • February 2007
        • 71

        #4
        Jag hade nog hellre haft segelfenspleco, dom är ju också lättskötta men blir större.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1331209

        Kommentar

        • Sacrium
          • February 2004
          • 672

          #5
          Sandvalet låter bra. Samma gäller stenrösen. Alternativt om du skulle vilja ha något slags kretslopp i akvariet så kör stenröse längs hela bakrutan med mindre kolsten eller liknande så du får maximalt med gångar där bakom. Du kommer då få en miljö som många yngel kan klara sig i. Minuset i det fallet är att du får svårt att kontrollera så inga arter korsar sig med varandra.

          Angående "algätare" så rekomenderar jag ancistrus framför plecon. Pleco är mer imponerande att titta på eftersom de blir ordentligt stora. Men har erfarenheten att ju större de blir desto latare och sämre blir de på att äta alger.

          Gällande arter så skulle jag tyckt det var intressant med lite mer revirhävdande arter t.ex Melanochromis Auratus eller Metriaclima Lombardoi. Alternativt båda två och sen blanda in Nimbochromis Venustus.
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

          Kommentar

          • Mattilohela
            • January 2006
            • 81

            #6
            Fisk val 720 L där kan du ha en massa olika:

            Otopharynx lithobates, Zimbawe Rock
            Labidochromis caeruleus, Golden
            Melanochromis cyaneorhabdos, maingano hälst ha många
            Metriaclima estherae, Rödzebra

            detta skulle vara mitt val

            och sanden låter bra =)

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              Nu vet jag inget om hur pass krävande dom är, men Demasoni, kanske?
              Speciellt om man har artakvarium... man lär väl kunna peta ner ett rejält stimm i 720 liters?
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ursprungligen postat av _tösen_
                Jag hade nog hellre haft segelfenspleco, dom är ju också lättskötta men blir större.
                Gibbiceps är helt klart vackra, men blir slöa på att äta alger väldigt tidigt i ålder..
                Sen tycker nog jag att det är synd att stoppa ner en stor mal som tar över det visuella från fiskarna. Speciellt om funderingarna går på att ha fiskar som inte blir större än en decimeter.

                Tycker att ett lite rejälare antal av rödzebror kunde vara riktigt, riktigt snyggt. Gillar stora kar med små fiskar som är av samma sort... Då blir det otroligt maffigt!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  okejokej..!!

                  vad tror ni om Pseudotropheus saulosi då får man ju en blåsvart och en gul också kan man ha ca 15-20st eftersom de är ganska små.
                  Men tror ni de kan bli för svåra att sköta för dem på skolan?

                  Sen funderar jag fortfarande på socolofi men det finns ju så många man kan välja till ett så stort kar.
                  Vill ju inte ha några som är lika varandra och jag tror på smått i stort kar.
                  man skulle kanske ha någon tanganyika i? eller är det inte att rekomendera?

                  Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm?

                  Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

                  Axel!

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    • February 2004
                    • 672

                    #10
                    Tror inte det ska vara några problem med mörk sand. Många av mina har färgat bättre när de haft mörkare sand.

                    Har ingen erfarenhet av Saulosin men det lilla jag sett av den är riktigt fin.

                    Annars om du vill ha en blågul kombination tillsammans med svart så kolla in Melanochromis sp. Northern blue. Den är riktigt snygg när den färgar ut. Har en grupp här hemma som färgar kanonsnyggt!
                    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      hej igen.!

                      man skulle kanske ha någon tanganyika i? eller är det inte att rekomendera?

                      Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm?

                      Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund? eller blir det ful kontrasst?

                      Undrar också vad man ska välja för typ av filtermatrial tror det är en filterkammare och ett ytterfilter. men är inte säker om det är ytterfilter.
                      vad är det för för och nackdelar med olika filtermatrial?

                      Axel
                      Senast redigerad av axeisi; 21 January 2008, 20:09.

                      Kommentar

                      • Mattilohela
                        • January 2006
                        • 81

                        #12
                        varför blanda med Tanganyika??? jag är själv lite anti att blanda men visst går det att blanda samma typ av vatten osv... men vilka har du tänkte dig? jag har inte haft Tanganyika nångång så kan inte säga så mycket om dom

                        Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm? svar du kan har ca 15 L pär fisk kan du räka på men du ska veta att fisken växer mycket snabbt i en 720

                        Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund? eller blir det ful kontrasst? svar det funkar det är du som ska tycka att det är snyggt

                        Undrar också vad man ska välja för typ av filtermatrial tror det är en filterkammare och ett ytterfilter.svar jag körde med filtermatta och i filterkammaren och sedan har jag ytterfilter som har i filtermatta, Eheim Ehfimech, Krossad Rödlava och ingen mera funka hur bra som hälst för den delen har jag dom till mina diskusar också idag det funkar

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mattilohela
                          varför blanda med Tanganyika??? jag är själv lite anti att blanda men visst går det att blanda samma typ av vatten osv... men vilka har du tänkte dig? jag har inte haft Tanganyika nångång så kan inte säga så mycket om dom

                          Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm? svar du kan har ca 15 L pär fisk kan du räka på men du ska veta att fisken växer mycket snabbt i en 720

                          Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund? eller blir det ful kontrasst? svar det funkar det är du som ska tycka att det är snyggt

                          Undrar också vad man ska välja för typ av filtermatrial tror det är en filterkammare och ett ytterfilter.svar jag körde med filtermatta och i filterkammaren och sedan har jag ytterfilter som har i filtermatta, Eheim Ehfimech, Krossad Rödlava och ingen mera funka hur bra som hälst för den delen har jag dom till mina diskusar också idag det funkar



                          Okej. du skriver att fiskarna växer fort i ett 720. de blir vell inte större änn vad fullvuxna blir eller? dvs att tex socolofi blir vell inte mycket större än 7-8cm trotts att det är stort kar?

                          och om 15L per fisk stämmer så kan jag asså ha 48 st :O

                          När jag skrev tanganyika tänkte jag främmst på snäcklekare, (Lamprologus Multifasciatus) de är ju lättskötta och ha ungifär 8-10st vad tror ni om det?


                          och filtermatta, det viktigaste är ju att det ska filtrera bra men också inte behöva göras rent ofta.! funkar bara biobollar då? eller ska måste man ha något som tar upp partiklarna?

                          Kommentar

                          • mizzpuffy
                            • June 2007
                            • 2

                            #14
                            Jag kan varmt rekomendera at ha Metriaclima sp. "msobo", Vakra orangegula honor och tuffa blåsvarta hanar, samt mycket lättskötta enligt min erfarenhet. Kan även vara kul att ha några bottenlevande fiskar, t.ex. Synodontis njassae. Även denna är lättskött och borde klara sig bra på en skola

                            /Caroline

                            Kommentar

                            • Sacrium
                              • February 2004
                              • 672

                              #15
                              Ursprungligen postat av axeisi
                              Okej. du skriver att fiskarna växer fort i ett 720. de blir vell inte större änn vad fullvuxna blir eller? dvs att tex socolofi blir vell inte mycket större än 7-8cm trotts att det är stort kar?

                              och om 15L per fisk stämmer så kan jag asså ha 48 st :O

                              När jag skrev tanganyika tänkte jag främmst på snäcklekare, (Lamprologus Multifasciatus) de är ju lättskötta och ha ungifär 8-10st vad tror ni om det?


                              och filtermatta, det viktigaste är ju att det ska filtrera bra men också inte behöva göras rent ofta.! funkar bara biobollar då? eller ska måste man ha något som tar upp partiklarna?

                              Om du läser artbeskrivningen så gäller 7 cm i naturen

                              " sjön blir de bara max. 7 cm, akvarieodlade exemplar kan bli betydligt större. "
                              Det gäller i regel för alla arter. Eftersom andra förhållanden gäller i akvariiet när det t.ex. gäller att få mat så kommer de växa snabbare.

                              Rent förenklat kan man säga att det funkar med 15 liter per fisk men tänk också på att de både kan bli större och aggresivare så att du har det i åtanke när du planerar in vilka som ska gå där.

                              Jag hade inte blandat in tanganyika i ett malawikar, men det är jag det.
                              Har inge erfarenheter av det, men kan tänka mig att mindre snäcklekare lätt kan bli störda av snabba och något aggresiva mbunas.
                              http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                              Kommentar

                              Arbetssätt...