RödZebra Hona eller Hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    RödZebra Hona eller Hane?

    Jag har köpt 4 rödzebror. Han i affären sa att det var 1 hane och 3 honor. Men alla är lika oranga. Såg på artbeskrivningen att hanen ska vara mycket ljusare. Är det så? Har jag då fått 4 honor?
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är dom fullvuxna och det inte skiljer något färgmässigt är risken stor att det är samma kön - däremot är det inte så stor skillnad på ynglen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azeah
      • October 2005
      • 266

      #3
      Aha... dom är inte så stora.... typ 5-6cm... Men jag har sett så små som skiljer tydligt i färg ändå... knepigt....

      Kjell: Tack förresten för tipsen om "White Lipsen"
      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Azeah
        Aha... dom är inte så stora.... typ 5-6cm... Men jag har sett så små som skiljer tydligt i färg ändå... knepigt....

        Kjell: Tack förresten för tipsen om "White Lipsen"
        Det är väldigt olika när hanarna börjar färga om - en del gör det vid 2-3 cm andra kanske först vid 10.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • smilet
          • May 2006
          • 33

          #5
          Vit/gula hanar inget bra!

          Ursprungligen postat av Azeah
          Jag har köpt 4 rödzebror. Han i affären sa att det var 1 hane och 3 honor. Men alla är lika oranga. Såg på artbeskrivningen att hanen ska vara mycket ljusare. Är det så? Har jag då fått 4 honor?
          Jag har 4 honor och 2 hanar, tyvärr så har jag en hane som är vit/gul.
          Det är ingen bra lösning naturen gjort i detta fallet, de gula honorna vet inte vad den gula hanen håller på med.
          De föredrar inte en gula hane vid leken, det stör dem istället.

          Jag har med åren (ca:15) lärt mig att kunna se skillnad på hone och hane inne i munnen när de är nykläkta.
          Man kan kalla det för tur att kunna se rakt in i munnen på en förbi simmande hona med yngel. Det kan ta timmar av tålamod, men det är värt!
          Kolla ögonen på de små, de är redan färgade blå eller gula.
          Men jag kan inte se skillnad på om det är gula hanar så små!!!

          Jag föreslår att du går och köper dig en blå hane, för att få harmoni på
          ditt akvarium. Lycka till!
          smilet

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag vet många som haft gula/orange/röda hanar och det har funkat precis lika bra som blå
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              • December 2004
              • 139

              #7
              Icke dominanta hanar ser ut som honor. Dominanta hanen blir ljus, rosa skulle man kunna säga.

              Det visar sig när de växt till sig lite, bara att vänta å se...
              Malawifreak

              Kommentar

              • Azeah
                • October 2005
                • 266

                #8
                Okej, tack. Då ska jag ta och vänta ett tag. När alla ranguppgörelser är klara och gruppen stabiliserats och jag lärt känna alla fiskar så är det kanske lättare att se. Alla fyra ser ju lite olika ut.

                Fläckarna på analfenorna är ingen indikator eller? På golden har 2st fläckar och de andra 2 inga fläckar.
                1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  • December 2004
                  • 139

                  #9
                  Hanarna har mer fläckar på rygg- och analfenan men det kan vara svårt att avgöra...

                  Gruppen kommer "sätta" sig, har du fler hanar kommer du märka det. Det är bättre att ha tre hanar än två, om du inte väljer att spara den finaste och gör dig av med de andra. Har du två hanar kommer den dominanta hanen vara på den icke-dominanta mycket, har du två ickedominanta så fördelas aggresiviteten lite.

                  Hoppas att du fick en hane resten honor, trevligare så...
                  Malawifreak

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    • December 2004
                    • 139

                    #10
                    Här kan du se lite bilder på dom så blir du kanske lite klokare...

                    Malawifreak

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Här kan du se lite bilder på dom så blir du kanske lite klokare...

                      http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=701
                      Hur ser man om det är en hona??jag fem stycken alla har prickar på analfenan
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Rainbowalker
                        • November 2005
                        • 367

                        #12
                        Ursprungligen postat av stene
                        Hur ser man om det är en hona??jag fem stycken alla har prickar på analfenan
                        Det ser du sen när dom börjar att färga om. Dom brukar säga att hanarna har fler och tydligare prickar, men det är svårt att se...i akvariebutikerna när man frågar efter en hona tex så brukar man få ett lite luddigt svar, jag har aldrig fått en garanti på att den fisk jag köper är av rätt kön när dom har samma färg.

                        Jag har en stor ljusblå vacker hane och en vit/rosa hane som är lite mindre, men den behåller färgen trots konkurans av den stora. Honorna (2st) är oranga. jag har nog en hane för mycket, men båda är så fina att jag inte vill göra mig av med någon :/
                        Rainbowalker
                        "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          • April 2005
                          • 1061

                          #13
                          Ett tips för att bedöma kön på rödzebra är att hanar har en spetsigare ryggfena än honor.

                          Kommentar

                          • Rainbowalker
                            • November 2005
                            • 367

                            #14
                            Ursprungligen postat av rent vatten
                            Ett tips för att bedöma kön på rödzebra är att hanar har en spetsigare ryggfena än honor.

                            Fan...stog precis och kollade på mina o undrade om ja inte hade em hanne för mycket...med hjälp av ditt tips så verkar mina misstankar stämma. fast han är lite halvdassigt orange, men spetsig ryggfena, det har inte dom 2 mindre.

                            Nu har jag 3 hanar på 2 honor..de är väl knappast någon hit?

                            Någon som vill ha en stor rödzebra hane?
                            Rainbowalker
                            "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                            Kommentar

                            • miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

                              #15
                              Min erfarenhet är liten men honorna är lite rödare
                              än hanarna skitsvårt att se. jag har nu ett gäng yngel ska se om jag blir klokare då?.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...