Dubbelt så stor firre, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Dubbelt så stor firre, varför?

    Köpte två likadana ifrån samma kar i zooafären. Troligen samma kull.. o de var rellativt lika stora en tidig bild på dem då:

    ​​​​​​ Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_205707.jpg
Visningar: 180
Storlek: 436,2 KB
ID: 2435100

    Det jag inte förstår är att den ena har blivit dubbelt så stor som den andra och hos mig har de gått i mitt enda kar DVS samma vatten och tillgång till mat.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220212_142329.jpg
Visningar: 157
Storlek: 516,0 KB
ID: 2435101

    Det ända jag kan tänka mig är att de är av olika kön? Bifogar närbilder på dem så kanske någon kan avgöra om det är samma eller olika kön som kan kanske vara en förklaring till att den ena har knappt växt något i jämförelse med sitt (antagligen) syskon.

    Finns det andra anledningar till att en av dem inte växer?!

    Den småväxta fisken nedan: Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220212_144134.jpg
Visningar: 171
Storlek: 253,3 KB
ID: 2435103

    Den dubbelt så stora nedan:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220212_144531.jpg
Visningar: 168
Storlek: 210,9 KB
ID: 2435102
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Den hane som är dominant kan få bättre tillväxt. Den lilla kanske är en hona?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Ja jag vet inte om man kan kalla den större för dominant när den är långt ifrån att vara störst i karet. Men helt klart är den över den mindre i hackordningen.

      Den lilla håller sig gömd mer men om det är ett särdrag som är mer vanligt bland honor eller för den är minst av alla o är troligtvis längst ner i hackordningen.
      (Har en hona av en annan afrikansk ciklid ras som är störst o gömmer sig mycket.)

      Hittade detta angående könsskillnader:
      Both fish have black stripes on their dorsal fins, but males have black ventral and anal fins as well. The dark anal fins have a light egg spot on each. Males have faint charcoal gray vertical stripes on their sides. Female ventral and anal fins remain pale yellow and do not have an egg spot.
      Rasen är en "vanlig":
      Labidochromis caeruleus is a species of cichlid endemic to the central western coastal region of Lake Malawi in East Africa. It is also known as lemon yellow lab, the blue streak hap, the electric yellow or yellow prince, depending on the colour morph.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Ja jag har försökt studera bilderna och könsskillnader med hjälp av beskrivningen ovan.

        Both fish have black stripes on their dorsal fins, but males have black ventral and anal fins as well.
        Ja det stämmer den mindre har iofs lite svart på analfenan men är inte säker på om den har "färgat ut" eller om det kommer mer svart framöver.

        The dark anal fins have a light egg spot on each. Males have faint charcoal gray vertical stripes on their sides.
        Ja bägge har "egg spot". Ja nu syns det inte på dagens individuella bilder men på bilden där de simmar tillsammans när de hade inhandlats, syns det tydligt att en av dem har kol grå vertikala ränder på sidan. Men de tycks ha försvunnit helt nu.

        Female ventral and anal fins remain pale yellow and do not have an egg spot.
        Förvirrande och motsägelsefullt när första stycket säger att bägge har "egg spot". Ja de är långt ifrån svarta som på den större firren men igen är den lilla helt utfärgad..

        Får det till att är troligtvis att den mindre är en hona o den större är en hane?

        Men då automatiskt undrar man om honor växer långsammare? (Eller är det troligen olika för olika arter.)
        Eller något annat som har hänt som jag kunde ha påverkat så att den inte skulle "stanna" i växten?

        Det enda jag kan komma på att man har sett i videos att det pratas om att större fiskar utsöndrar ett växthämmande hormon i vattnet. Så de skall förbli störst.. ..men å andra sidan så är jag rellativt aggresiv med mina del vatten byten. O gör 44-60% DVB per vecka och då borde dessa hormoner förtunnas så tror inte det kan vara orsaken.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Dominanta fiskar kan utsöndra ett hormon som hämmar tillväxten hos andra fiskar som står lägre i rang!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Ja jo åheim men likt jag sa så de frekventa o stora delvattenbyten borde spä ut det hormonet likt som är tanken för alla micro o macro gödning för IE metoden (50% DVB per vecka).

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Hehe jag slarvade med att läsa inläggen...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...