PH variation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    PH variation

    Mjuk vatten (KH) ökar risken för stora variationer i PH har jag lärt mig. Men jag har inte hittat någon information om storleken på variationerna för det skall vara skadligt för fiskarna.
    I mitt 350 liters akvarie är KH 4 och PH varierar mellan 7,0 på morgonen och 6,7 på kvällen. Jag tillför CO2 1 timme före lyset tänds och stänger av CO2 1 timme före akvariet släcks.
    Tacksam för förtydligande.
  • Orpheon
    • February 2019
    • 38

    #2
    Jag har ungefär samma variation i mitt 70liters och tillsätter också co2, inga problem alls

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Optimalt vore att ha pH 6,7 (KH4) när ljuset tänds och sen bibehålla detta under hela belysningstiden. Med tanke på att fotosyntes/CO2 konsumtion startar så fort ljuset går på. Sen har den variationen av pH ingen påverkan på fiskarna vad jag kunnat se. Har man ingen tillförsel av CO2 men rätt mycket växter och bra belysning kan pH-svängningarna bli än större mellan morgon och kväll, ex. pH 7,2 på morgonen och pH 8,5 på kvällen, ifs. inget som skadar fiskarna heller.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Optimalt vore att ha pH 6,7 (KH4) när ljuset tänds och sen bibehålla detta under hela belysningstiden. Med tanke på att fotosyntes/CO2 konsumtion startar så fort ljuset går på. Sen har den variationen av pH ingen påverkan på fiskarna vad jag kunnat se. Har man ingen tillförsel av CO2 men rätt mycket växter och bra belysning kan pH-svängningarna bli än större mellan morgon och kväll, ex. pH 7,2 på morgonen och pH 8,5 på kvällen, ifs. inget som skadar fiskarna heller.
        vanskligt att säga optimalt vore pH 6,7. Optimalt för vem? Växterna? Jag har ingen aning men om man har fiskar som vill ha basiskt så kanske det inte är optimalt?

        Jaja jag har släckt utan att ha använt något CO2 alls då är det nästan pH 8.5 o KH ~9-10.
        Sen efter flera timmar av belysning o ~77 BPM CO2 på 150L är då nere på 7.7 pH. Är nöjd med det med tanke på att det är ett par Malawi Ciklider däri som sägs vilja ha basiskt.

        Är på ca 6 mg/L (ppm) CO2 antar det är en låg nivå o en bit under det optimala. (Droppchecker är på väg in)

        En nygammal återtagen hobby o har bara börjat nu den 13/9-21 med CO2 i det rellativt nystartade karet. O börjar lungt med CO2 för att iakttaga hur pH o KH påverkas. Har gamla T5 rör så där är ju inte mest med ljus iheller. (Det sägs å andra sidan att T5 inte tappar så mycket av sin ljusstyrka under sin livslängd när jag har surfat runt..?)

        ​​​

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Ursprungligen postat av Göran 46
          Mjuk vatten (KH) ökar risken för stora variationer i PH har jag lärt mig. Men jag har inte hittat någon information om storleken på variationerna för det skall vara skadligt för fiskarna.
          I mitt 350 liters akvarie är KH 4 och PH varierar mellan 7,0 på morgonen och 6,7 på kvällen. Jag tillför CO2 1 timme före lyset tänds och stänger av CO2 1 timme före akvariet släcks.
          Tacksam för förtydligande.
          Svaret kan man kanske utläsa i tabellen som Tom Barr postade:
          Om man tittar på det ideala CO2 nivån den gröna remsan. Så vid dina realistiska 4KH så är den fyra tiondelar bred i pH (6.7, 6.8, 6.9 o 7.0).

          Men jämför vid realistiska tex 10 KH så är det inte mycket bredare område för det optimala gröna fortfarande bara fyra tiondelar bredd (7.1, 7.2, 7.3 o 7.4 pH)

          Men är man tex på den extrema KH 0.5 (!) då är det som du säger snävare o "bubbelt" så svårt med bara två tiondelar för det optimala CO2 området (6.0 o 6.1 pH).
          Men håller man sig över KH1 så är det det redan det mer normala fyra tiondelar pH variation för det ideala området.

          Skadligt för fiskarna anses det vara på det röda området dvs > 30 ppm (mg/L). O KH 4 och pH 6.6 är då över 30 ppm men 6.7 är under 30 ppm.
          ​​​​​(Men Tom Barr skriver själv 30-40 ppm.. så det finns troligen marginal när 6.5 är 37.9 ppm. Men varför skall man ligga på gränsen för vad fiskarna tål.. Men kanske skönt att veta att det inte är helt kört över 30ppm om olyckan är framme (marginal))

          Det sägs att över tid så tenderar pH att sjunka i akvarier. Tänker bara om ett vattebyte missas så kanske man kan få lägre än 6.7 när CO2 solenoid o timer jobbar vidare oavsett om vattenbyte görs eller ej.
          Om man tex åker på semester eller något (kanske klokt att minska CO2 BPM innan man åker iväg om man är borta över en tidpunkt då vattenbyte skulle ha skett.)

          Känner att jag snöar in mig lite här


          Please ignore the recommended ranges for good/Bad CO2 ppm, they vary by tank and lighting and other factors, a good range to target initially is 30-40 ppm...

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Tanken med CO2 är göda växterna med kol. Därav att detta bör finnas i tillräcklig mängd redan när belysningstiden börjar. Att nå börvärde först på kvällen är inte optimalt.

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Tanken med CO2 är göda växterna med kol. Därav att detta bör finnas i tillräcklig mängd redan när belysningstiden börjar. Att nå börvärde först på kvällen är inte optimalt.
              Ahh då missuppfattade jag dig lite..
              Vår trådskapare "tillför CO2 1 timme före lyset tänds" redan.
              Har läst/hört att vissa propagerar för tom 2-3 h innan ljuset sätts på!

              Kanske man borde mäta (droppchecker är värdelös här när den har ~timmars fördröjning) och kolla nivån när lampan tänds för att veta om man är uppe i rätt nivå än.. för att få en optimal uppstarts tid för CO2:n.

              Jag tolkar det där med kvällen är bara en tidpunkt där man är säker på att allt har stabiliserats sig så man får en tillförlitlig mätpunkt.

              Men du har en poäng. Idag startar jag också 1h innan ljuset sätts på men det kan man kolla upp om det borde förlängs!

              Tack för svaret!

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Nu har jag mätt precis när lyset slår på o CO2 har varit på i en timme..

                Det visar mycket riktigt att karet är inte ens hunnit få upp ens halva CO2 nivån med bara en timme.

                Karet har bara ~6ppm (ja jag vet att det är i lägsta laget..) i full drift med ljuset (o CO2) på minst 5 timmar.
                Nu kom jag efter en timme bara upp i 2ppm.

                Jag skall förlänga o testa att slå på CO2 två timmar innan ljuset sätts på. När en timme inte räcker..

                Kommentar

                Arbetssätt...