Tankar kring target fish till Steatocranus tinanti?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Tankar kring target fish till Steatocranus tinanti?

    Jag har ett 160L forsakvarium med 4st Steatocranus tinanti, 4 afrikanska glasmalar, och 5 st jättedanio. Problemet är att tinantina har lekt, och hanen har blivit tokaggressiv. Han har dödat en glasmal och de tre andra tinantina (inklusive honan han lekte med) får aldrig komma ut ur det stenröse de gömmer sig i. Han angriper oavbrutet jättedaniona så det stänker. Jag måste ha lyset släckt hela tiden, då lugnar han sig lite, annars dödar han dem.
    Visst, han är en jätteduktig pappa, jag tror inte han tappat ett enda yngel under de fyra veckor han vaktat dem, och visst han är jättestor och jättestilig, men det är inte kul när det är konstant krig i akvariet och jag inte ens kan ha lyset på.

    Ja, akvariet är uppenbart för litet, det borde varit ett 400-liters kar, men det är inte nåt jag kan göra något åt.

    Så min tanke var att försöka överväldiga hans revirförsvar med fler target fish. Kanske tio jättedanio till skulle tvinga honom att ge upp? Men funkar det ens? Har nån erfarenhet av att knäcka en revirhållande ciklids aggression med massor av target fish?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Arbetssätt...